Monday, October 16, 2017

While I Was In Roznov - 9

Tuesday 2
Hari ni aku ngan Petr akan pergi jumpa Edhouse. Tempatnya di pekan lain. Vsetin namanya.
Nak pergi ke situ, Petr ambik keter company. Macam aku pi Piestany hari tu la. Zdenek bawak keter kompeni.
Hari sebelumnya tu Petr ada tunjuk kat aku info pasal keter tu. Keter Skoda Octavia, aku rasa sama la mcm keter dgn Zdenek hari tu. Skoda Octavia.

Sekali pagi, datang amek keter, Petr mcm pelik tengok kad yang dia dapat dari "Jabatan Kereta" tu. dia kata nombor macam lain.
Aku tanya la apa nombornya. Macam biasa, aku yang dapat locate. Aku bab bab mencari ni terer aje.
Agaknya kereta tu lawa sangat, Petr pergi ke ofis balik nak pastikan betul ke itu kereta yang dia order. takut pulak dia order lain dapat lain.
5 minit lepas tu dia datang balik, dia kata betul la keter tu. Keter yang dia order tu dah takde dah, dan digantikan dengan keter baru.

Canggih keter tu weh.... aku je yang tahu guna.. kah kah kah..
"this car is too modern for me". kata Petr.

Kami pun sampai di Vsetin, tapi tak jumpa pulak lambang Edhouse. Tapi Petr tahu bangunan yg ada Edhouse tu yg mana satu. So kami menapak je la. Adehhhh lenguh aku panjat bukit...

Lepas panjat bukit, panjat pulak tangga sampai tingkat 3.

Masa dalam pencarian pintu Edhouse tu, aku nampak ada satu pintu ni. Memula aku eksaited ingatkan surau. Lepas aku dah google, rupanya gerakan reject islam kat CZ. Dia tampal sticker kat situ. ada lambang masjid, dan palang merah. ivczn - singkatan kepada islam v cz nechcheme.

Boss Edhouse tu baik giler. Perwatakan lembut le. Masalahnya dia cakap english bangus sangat. Ala ala amareka (ke British ntah.. aku pun tatau la). Jadi dia selalu guna idiom idiom yang aku tak tahu nak balas balik macammana. Ini juga masalah kalau aku bercakap dgn Mark Morris. Kalau dgn orang lain, depa takla dok guna idioms sangat, senang nak nyembang.

Michal Belicek dok cerita pasal bangunan yang depa duduki sekarang tu. Historical building sangat!. Lepas dah abih meeting pun dia bawak kami jenjalan ke musium. sambil bercerita pasal sejarah tempat dia. lawak tu la. atas musium tu ada menara tinjau. dapatla kami tinjau sekeliling tempat tu.
vsetin ni dikelilingi bukit. dan ada sebuah singai melingkar di tengahnya. kalau tanya aku lawa ke idok... sama je dengan pemandangan lain seluruh tempat yang akku lalui sejak aku sampai sini.. he he.. tapi, overall, lawa la.
banyak betul sejarah kat tempat ni. tapi yang aku perasan, mana tempat aku pergi pun
ada banyak je sejarahnya... sejarah yang panjang.
hmm lagi satu, kat vsetin ni dulu banyak kilang. kilang bahan letupan, kilang pistol, kilang perabut, kilang gelas... tapi bila jerman datang depa musnahkan hampir semua.
kat tempat ni jugak ada apa nam scientiest tu ntah... great inventor jugak la, bodoh sikit je dari tesla, dan hidup pun dalam zaman yang sama dn tesla. pastu, ada Bata (kasut tu), dan Phonet (perabut kayu).

kami pun balik ke roznov. aku main main dgn panel touch screen yang tahap bmw tu.. hahah..
aku berminat sebab aku tak paham apa yang dia tulis. jadi macam try n error la. cool!!!
petr pulak eksaited sebab keter tu stabil giler. ada la tiga kali dia pecut.. test power la konon.

sampai hotel. dah malam sangat (kat malaysia). tapi call jugak la rumah... tapi amanda tidoq jugak. syafiq la dok cerita mcm mcm....

aku baru ternampak yang aku lupa simpan susu dalam fridge. tak sangggup aku nak minum. jadi aku pergi la albert. beli roti, susu, kopi. dan jugak aku pi beli buah buah kering, dan flourmix utk buat kek dan makanan CZ tu. yang roll tu la..

laundry dah siap. *******

No comments:

Post a Comment