Monday, October 16, 2017

While I Was In Roznov - 12

Friday 2
pagi ni kena checkout.
aku turun awal mana tahu ramai yang nak checkout pagi ni.
urusan checkout dipermudahkan tuhan.

Pagi tu hujan. aku pun sms la Petr, bagitau dia pasal hujan renyai. Time tu aku pun tak pasti la lokasi dia kat mana. mungkin masih di rumah kot. sebab dia kata rumah dia jarak 25minit pemanduan je. atau jugak dia kat kampung michal kohoutek... hehehhe

so, dia pun balas "7:45 at the hotel?"
dan aku jawab "Ok".
aku jawab 'Ok', tapi aku pun dapat rasakan yang dia tak akan muncul depan hotel aku ni ha... hahaha...
betul sangkaan aku, pukul 7:53 dia sms balik, tanya kot kot ada issue masa checkout.
aku dah hagakkk... dia mesti tunggu aku kat belakang. kat bangunan sebelah tu la.
walaupun rabu lepas Igor dah tunjuk jalan pergi ke pintu depan hotel, aku rasa, dia masih kompius dan masih percaya yang pintu aku selalu masuk hotel time balik kerja itu ialah pintu utama. so, dia tunggu aku kat situ la jugak pagi ni.
bila baca sms dia, aku pun keluar la dalam hujan renyai renyai tu... jenguk dia di hujung pagar sana. aku nampak dia tengah tunngu sambil tangan selok kocek, jadi lambai tangan kat dia.

dia tak bawak pun keter masuk ke parking hotel, dan aku pun malas la nak curuh dia pusing masuk hotel, aku tolak je la beg aku dalam hujan tu. bertembung dengan dia kat pagar, dia pun sambung tolak beg aku ke kereta dia.

OK... aku sangat tertunggu tunggu botol hari ni. sebab, malam tadi aku dah check, kebanyakan brand botol yang dia dah bagi kat aku, dah macam macam perisa.
YAHOOOOO!!!... aku dok menahan renyih ja bila aku tengok botol yang dia aletak kat tempat duduk passenger tu!
brand air kosong (kat sini bukan air mineral) yang BARU!! dan brand kopi yang BARU JUGAK!
seriously... mamat ni sengaja buat cam ni.lagi satu, buah hari ni ada lebih sikit. plum ada 2 bijik, pisang cam biasa, epal sebijik, dan dia bagi aku anggur hijau segugus. hari tu aku ada cakap kat azliny yang aku rasa macam nak cekik si petr ni sebab asyik jawab 'it's complicated' je... tapi hari ni aku rasa macam nak peluk dia sebab rajin sangat pilihkab macam macam minuman untuk aku... hahaha... pasal tu pun nak peluk. tapi aku tak peluk sapa sapa lagi la kat sini. nak wat pe peluk orang pulak kan...

camanapun aku ada sikit sedih lagi sebab botol aku kena buang. dan aku masih menahan renyih dalam hati sebab brand air dan kopi hari ni brand lain. jadi dalam keter, kami diam aje. lagipun hujan.... macam sedih je sebab hari ni last day aku kat sini. minggu lepas ada jugak hujan, tapi by 7.30 dah reda dah....

Petr lalu kat blok apartment tinggalan komunis tu, maka dapatlan aku tengok blok blok sebelulm aku balik... dan jugak pokok cantik yang aku tak sempat nak tahu nama dia apa tu...

hahah...

Petr tinggalkan aku kat entrance M8, sebab nak simpan beg kat guard. lepas tu dia pergi park keter dia. bye bye skoda!! lepas ni dapat naik lagi idak yek..

Petr tolong aku simpankan beg kat kaunter reception tu. tapi beg aku besaq sangat.. takleh nak sorok. maka, dia letak je la kat hujung kaunter tu.

Bagde dia kena tahan tadi. masa dia flash ada beep dan lampu kaler merah. jadi dia kena serahkan bag dia untuk acik security tu check.
"random check, not because anything".
Petr kata, security system tu akan secara rambang pilih satu badge untuk diperiksa. Tapi badge dia selalu kena. Aku tak tahu nak ketawa atau nak kesian. Tapi, pada waktu itu, penampilan luaran aku tak menunjukkan apa-apa perasaan.

"Haj!!!"
Eh... Igor la. tak pernah pulak aku sampai opis saing dia. selalu dia lambat. Okay, dah tahu dah pasai apa dia datang awal hari ni. Dia nak tunggu aku kat entrance sebab dia aku bagi sesuatu kat aku.  Terharu. Paling terharu sebab aku membuat kesimpulan yang dia datang awal supaya dia boleh serahkan hadiah tu kat aku, dan bersembang kalau kalau aku ada apa-apa soalan berkaitan hadiah yang dia bagi tu. (apasal itu pun aku terharu??) sebab.... kat dalam opis, orang tak bercakap. jadi dia datang la awai supaya dia ada ruang bercakap dengan aku.
Itu kesimpulan perasan sendiri je dari aku.

Igor bagi aku duit syiling.
duit syiling lama czechoslovakia.
Czechoslovakia tak takde, lebih 20 tahun. Duitnya pun dah tak pakai. Lama Igor simpan duit tu. Atau mungkin dia baru tunggang peti harta lama dia malam tadi.
Sebenarnya malam semalam, masa makan malam, Petr ada cerita yang aku cari Pejabat Pos. Jadi aku cerita la yang aku pergi cari setem.
"For Azliny. She's collecting stamp. She's a boring person, obviously" aku seloroh ja, nasib baik depa gelak.
lepas tu Michal tanya la aku balik, aku kumpul apa? Aku jawab la aku kumpul syiling. Depa terpegun. Mungkin juga dalam hati berkata "Ko lagi boring dari Azliny". Ha ha..
Bila aku cerita pasal syuling quater dollar US yang aku kumpul, Michal agak terkejut sebab dia kata dia sendiri tak pernah belek syiling quarter dollar dia. (Hat lain belum pernah pergi US lagi).
Aku tak la hairan dengan pengakuan Michal tu. Sebab aku rasa, aku yang terlebih belek. 

Aku tak tahu nak bagi souvenir apa untuk Igor. Takkan nak hadiahkan dia skirt aku pulak.
Memandangkan aku memang ada sentiasa membawa kertas lukisan, aku pun doodle je la. Aku lukis kami bertiga, Aku - Petr - Igor, kat pustevny kelmarin. Petr kan pakai spek, jadi senang la nak lukis muka dia. Igor pulak... aku pikir pikir.... hmm.... aku lukis je la dia tengah electrified masa pegang pagar biri biri tu. jadi takyah la nak detail sangat profilenya... hahhaa...
tak sangka depa suka, dan tak tahan gelak teringatkan 'The Electrification of Igor Stefanko' tu.

Akhirnya, sampailah saat aku meninggalkan opis itu buat selama-lamanya. Memang betul buat selama-lamanya pun, sebab tak lama lagi depa pun akan tinggalkan opis tu buat selama-lamanya. Opis tu sebenarnya opis sementara saja. diorang akan berpindah ke bangunan lain. Petr ada tunjuk bangunan yang depa bakal duduki tu. Kat sana ada Jan Klimcak, tapi kami tak sempat pi melawat pun.

Turun je bawah, teksi dah tunggu. Mak Aihhhh punya besaqla van tu untuk aku sorang. Peugeot entah model apa. 8 seaters (aku agak la, sebab 2 rows. plus 2 seat kat depan).
Masa itu hujan. Summer Rain melambaiku pergi.
Aku berbincang dengan pemandu kalau kalau dia boleh bawa aku ke Vienna melalui Brno. Dia terangkan la kat aku keadaan jalan kalau lalu Brno vs kalau lalu Slovak. Bla bla bla bla... akhirnya dia taknak lalu Brno. Masa tak mengizinkan, walaupun sebenarnya aku ada banyak masa. Bukan ada kapalterbang untuk ditangkap pun (plane to catch).
Redha je lah lalu Slovak. Aku loya lalu jalan tu sebab belok belok! Nak pulak dengan cuaca hujan renyai tu, mesti pemandangan luar pun menambah lagi kepeningan aku.
Aku pun kembali duduk, sebab tadi aku diskas sambil menonggeng dari seat tengah. Eh, la.. Petr tu dok ada lagi kat  tepi pintu. Tunggu van kami bertolak. aku cuma nampak dia melalui lubang langsir. sebenarnya aku tak jumpa cara nak turunkan langsir tu! jadi, aku pasti Petr tak nampak pun aku babai dia. Sebab, bila van kami mula bergerak, dia cuma tengok aje.
Lima minit lepas tu, masa berhenti di lampu isyarat RpR tu, sambil melihat pejalan kaki melintas jalan dengan berpayung, aku pun capai talipon dan text Petr.. "Thanks for everything. Every little thing".
Memang itu bukan terima kasih yang biasa biasa dari aku. Dia mungkin tak faham apa perasaan seorang budak perempuan yang berseorang di negara asing.
Sama jugak la agaknya betapa berterima kasihnya dia kat aku bila aku pinjamkan duit RM masa dia kat Seremban. Aku memang faham apa perasaan seorang lelaki pemalu dan pendiam yang berseorangan di negara asing... HA HA HA...

Pemandu van pot pet pot pet. salam perkenalan gitu gini.. nama saya victor, van saya ada wifi, saya akan lalu jalan **-***-*** (eh, tadi dah bincang jalan mana kan...), kita akan sampai vienna pukul 5, terus ke hotel.
hmm.... oookkkkaaayyy.... aku terus tidoq.

Sedar-sedar dah sampai Bratislava. lepas tu dah tak boleh tidur. takpe, sebab Dari Bratislava ke Vienna, jalan dia dah okay.
Akhirnya sampai la aku di Vienna. aku pun tarik la beg ke lobby. Ramai pramugari korea tgh nak check in. Hotel ni memang jarak berjalan kaki je dari Airport. boleh la dikatakan dalam kawasan yang sama sebenarnya. Aku tunggu je la depa ramai ramai habis check in. lepas tu baru aku beratoq. Sambil mengelamun memikirkan kenapa aku tak kurus macam peramugari yang ramai-ramai tadi tu... ada orang tepuk bahu aku.

"IM!!!!"
Mashaallah. Siapa sangka kan... Kami berjumpa kat sini! kat bumi orang ni!!
Masa aku masuk lobi hotel tadi, aku ada hantar message kat Im yang aku dah sampai. Dia pulak jalan jalan kat airport habiskan masa lapang.
"Aku nampak sorang pakai tudung, engkau la tu siapa pulak lagi".
hahha... memang senang nak cari kot kepala orang Malaysia ni, sebab suka pakai tudung kalerful.
Aku pakai tudung hijau hari tu. Tudung hijau yang aku beli kat Bella Ammara Bangi. Murah je. aku beli dengan Su. Dia tak beli. Aku je beli. bila dah balik rumah, aku pelik tengok tudung tu macam dia tampal renda at the wrong side of the cloth. mahapla kena cakap omputih sebab susah aku nak terangkan 'kain terbalik' tu. pasai tu ka murah?

Kami pun check in la. bilik tingkat 4. simple je bilik dia.. asal ada tv, dah memadai la bagi aku.
lepas mandi teruih pi keluaq balik, cari makan kat vienna. masa tu dah nak gelap la.
Kami pi tren station kat airport tu. Flughuffen ke hapatah, nak eja sama susah dengan nak sebut.
"itu maknanya airport". kata Im.
siottt... punya la aku nak mengingat nama stesen tu dalam kepala. sebab aku beli tiket ke Salzburg dari station tu. Rupanya station kat airport.

Vienna ni lain dari Prague. Ramai sangat orang luar kat Vienna ni, samada pelancong, atau hijrasi (ye ke? maksud aku, orang asing yang berhijrah ke eropah).
Selain banyak hijrasi/pelancong, Vienna ni banyak bangunan lama, besaq besaq pulak tu, dan juga banyak kedai jual kopi. kopi mahal la. butik kapsul kopi pun banyak. Aku tak tahu la kalau kapsul kopi ni memang trend, sebab di Senawang sah sah takde kedai macam tu. kat Lazada aku pernah la nampak depa juai.

Maka kami pun melawatlah Vienna yang cantik itu. Im nak bawak aku ke restoran mamak, tapi kami tak jumpa mamak tu, apalagi kedai mamak tersebut. Jadi, kami makan italian je la. kami masuk kedai tu sebab ada dua meja tu, yang tengah makan minah muka macam arab dan pakai tudung... HAHAHA.. senang ke buat kesimpulan dalam memilih kedai. Mungkin minah-minah tu pun ada nampak perempuan bertudung tengah makan sebelum diorang masuk... :P

Im nak belanja aku, walaupun aku rela hati menanggung segala kos percutian dia dengan aku.
dan akhirnya aku yang bayar, sebab takleh bayar kad.
Sedap pasta situ. tapi sebenarnya aku makan pasta kat mana mana pun aku rasa sedap, sebab lidah aku memang lidah Valentino Rossi.
Kat sini memang susah nak cari air mineral biasa. banyak yang sparkling. masa pilih air dalam peti air tu, susah jugak la aku nak buat pilihan antara air minuman... dan air minuman....
akhirnya air yang pilih tu ada jugak iras iras sparkling. hampehhhhh....


Banyak cerita yang saling kami tukarkan. Aku tak pasti dah berapa lama kami tak jumpa.

Setelah menapak 17,046 langkah, kami pun balik ke hotel. sebab tren esok pagi sangatlah awal.
Masa kami balik bilik tu dahh lewat la jugak sebanarnya. Bukak tv citer Game Of Throne. Aku tak pernah tengok sikit pun citer popular ni. tapi malam tu aku tengok. Babak malam tu agak lucah. Tapi tv tu tayang tanpa penapisan. Im cakap, "cerita ni memang banyak babak gini je. bodoh".
dia bukan ccakap aku bodoh, dia cakap babak tu bodoh.

Apa pun, tv ni ada iklan trivago. Masa tengok kali pertama, aku gelak nak guling jatuh katil. overrrr sangat. Kat mana mana pun ada iklan "hotel? trivago" ni ke?
versi kat Vienna ni, model dia lelaki rambut rintin macam ed sheeran tu. dia cakap pun santai je. Pakaian dia pun macam orang yang sedang mencari hotel dengan kadar berpatutan.
(sebab, kalau korang tengok iklan trivago versi malaysia tu, penampilan model tu tak macam orang yang sedang mencari hotel harga berpatutan kan.... macam sekretari yang tengah nak book kan boss dia hotel 5 bintang).

tengah layan tivi.. lapaq la pulak... baru aku tergingat!!!!!!
BAHAWA!!!
AKU!!!
TERTINGGAL!!!
BUAH!!
YANG!!!
PETR!!
BAGI!!!
KAT!!
JAMBAN!!
LOBI!!
DENGGGGGGGGG!!!!!

jamban kat lobi tu besar. ada section bersolek, dan ada pintu lagi ke dalam untuk berqadha hajat.
aku tertinggal kat salah satu meja solek tu.
Aku pun turun la, tapi buah tu dah tak ada. aku sedar yang aku bukan berada di Jepun. Aku pun pergi la bertanya di kaunter, kalau-kalau ada orang yang menghantarnya ke kaunter.
pekerja kaunter dah bertkar shift. yang aku bertanyakan ni, muka dia iras iras farouk husin sikit. dia kata tak ada. atau mungkin pekerja pembersih dah buang sebab dalam makanan, bukan beg baju atau beg komputer. oklah, aku redha je. walaupun sedih... penat aku bawak dalam beg aku, merentas tiga negara... hahaha.. last last tak dapat makan pun. lagi sebih kalau terbuang begitu saja.

aku pun menuju ke lif untuk naik semula ke bilik.
farouk husin tu panggil aku... dia kata tungggu. dia akan ambikkan buah dari dapur. Dapur dah tutup, tapi takpe, dia akan tolong ambikkan. Aku tak jawab apa-apa, tapi aku tegak je la berdiri kat situ, tak meneruskan perjalanan ke pintu lif.
lima minit lebih kurang, dia datang bawak sepinggan buah-buahan, dengan pisau sekali.
dia hulur kat aku, sambil berkata ... "Ramadhan...."

No comments:

Post a Comment