Monday, October 16, 2017

While I Was In Roznov - 5

Friday 1

Pagi pagi aku jenjalan kat taman. Pi tengok itik kat sungai dan kolam. Rasa mcm nak turun mauk sungai, tapi aku tahu air sungai tu sejuk giler, takde manusia kat situ kot masuk sungai main dengan itik pukul 5pagi.

Balik hotel, aku sms Petr. "Hi Petr, usual place. 8am?" masa tu pukul 7.38am.
15 minit lepas tu baru dia balas. Aku rasa dia balas masa kat trafik light sebelum masuk Rpr square ni. heheh...
Walaupun dia balas lambat, aku sebenarnya dah turun ke square tu dah. Melepak kat tengah square tu sambil sketching.
 
Petr letak botol air atas meja aku. Aku sangat terharu dan tertawan, sebab seperti yang aku sangka, mesti dia bagi botol lain... hahahah.. lawak aku rasa!
Aku tak pasti dia buat ni sebab aku ada bagi dia botol lain lain masa kat Seremban... ade ke? tapi tak mungkin. Yang aku ingat, aku bagi calpis mango, air mineral, kopi tin, 100plus. Air mineral tu pun ulang uang hat tu ja la.

Hari ni aku akan ke Prague. Jadi aku pakai seluar. (hari lain aku pakai skirt).

Masa lunch, Petr ajak pergi cafe, aku ikut je la. Pertama sebab aku nak tengok cafe depa ni macammana. Kedua sebab sekurang kurangnya boleh la aku sembang dengan seseorang.
Aku tak makan atau order makanan.
Aku cakap kat Petr, aku saje je turun nak temankan dia makan. (huk aloooo)
"Petr, why everybody in the offce is soooo quiet?"
Petr senyum. Dia cerita, dulu depa tak sesenyap itu. Oooo maknanya dia pun sedar la yang opis tu senyap. Dia kata, pakcik sebelah aku tu, pastu pempuan belakang pakcik tu, pastu ada sorang mamat kat depan pakcik tu (seberang kubikal), semua report ke Zara. Zara, dan 2 orang lagi, kat inner kubikal sebelah aku, pun sama, satu team dgn Zara.
Lepas tu dia sambung..."and the man at the corner near you, I do not know who he is or where he came from"
WAKAKAKA... ok... meh aku nak citer. Mamat ni agak lain dari orang-orang lain kat opis ni. Dia selalu pi opis pakai seluar maroon. Takpun hijau lumut. Dia oriented kan monitor dia secara potrait. Jadi aku selalu nampak la monitor dia. Biasanya gambar gambar. Jadi aku pun tak pasti dia kerja apa. Telinga dia selalu tertutup dengan headphone. Ni kalau aku bawak headphone aku ni, boleh lawan sapa punya lagi besaq. Aku ada bawak, tapi tinggal kat bilik hotel sebab beg aku nak kena spare ruang untuk jaket.
Mamat ni rambut dia panjang. Muka dia pun ada ciri ciri peminat rock.
Dan, macam yang lain lain jugak, aku tak pernah dengar dia bercakap.
Kadang aku terfikir, depa ni jadi diam sebab aku mai duk sini ka?
Petr cakap, dulu ada team Igor je kat situ. Bila team zara datang menumpang, suasana jadi macam senyap la sikit.

Aku dah nak pi prague, tapi nampaknya dataplan aku tak activate activate pun lagi.
Aku bawak buku simcard tu kat mamat belakang Zara (ok, aku tak tanya nama dia apa)... mintak tolong fahamkan aku, kenapa dataplan aku tak jalan.
Dia kata, patutnya dah jalan (aku pun tahu), lepas tu dia call nombor aku - aku boleh angkat. Maknannya dah ok la tu.
Hmm... 'thank you' je la.. takkan aku nak argue lebih belih pulak. Bukan dia penjual simcard pun.

Aku pun restart tepon aku.
Mengong je rasa, lepas phone aku restart dataplan aku activated. Huhhh... malu pulak nak habaq balik kat mamat tadi.

Petr tanya, nak balik pukul baper. Aku tanya balik, baper lama nak ke Hranice tu? Dia kata, kalau awal sikit, 35 minit dah sampai.
jadi kami blah pukul 3.30 camtu. Singgah hotel sebab nak hantar laptop dan solat.
Petr turunkan aku kat pintu biasa. Pintu tepi restoran. Aku pun memang masuk ikut pintu tu.
Tapi masa keluar balik, aku keluar ikut pintu depan restoren. Hahah... aku tak nampak kaki dia kat tepi keter. seperti yang aku agak, dia tunggu aku kat depan pintu tepi restoren tu (sambil seluk kocek ye).
Hhahaha... tapi, belum sempat aku terperanjatkan dia, dia dah nampak aku. Sebenarnya aku teringin nak tengok reaksi dia kalau aku terperanjatkan dia... sebab aku tengok muka dia ni satu pesen je. Takde ekspresi !!!

Kami pun ke Hranice.
Dalam keter dia boleh tanya aku "should I turn on the air cond?" keter dia, dia punya suka la...  Seperti yang aku kenali dia, aku jawab "yes", sebab dia akan ikut cakap aku. :P
Dia kata dia nak lalu hiway. Tapi aku pun tak perasan, manakah hiway itu.
On the way ke Hranice, mmg kami lalu sebelah jalan ketapi je. Memula Roznovpr, Zubri, Zasova, nampak la 'stesen ketapi sepi'.
dekat nak sampai Valmez, Petr tunjuk aku simpang belah kanan. Situ la rumah dia, 2 km ke dalam.
"you live with your parents?"
"no" tapi aku tak tanya dia duduk dengan sapa. Malas la nak tanya semua. Sebab selalunya kalau aku menjawab soalan, aku akan jawab panjang, takpayah orang tu tanya tanya lagi dah.
(sebenarnya Jade & Mahira pernah tanya aku, Petr ni dah kahwin ke belom. Aku sebenarnya tak pernah tanya orang soalam macam tu. Takut sensitif. Mana tahu, sekali aku tanya terus dia nangis - kot la tunang baru meninggal minggu lepas ke kan....)

Sampai ke Hranice. Entah la, pada aku jauh juga nak sampai hranice ni. Tapi bila tengok jam balik, memang tak lama mana pun.
Kitorang lalu hiway. Tapi hiway dia tak la macam hiway kat sini, ada banyak lorong. Hiway depa ni cuma jalan grade tinggi la sikit. Itu je la yang aku perasan perbezaannya dengan jalan yang tak hiway kat sini. Petr kata projek tu projek EU.
Turun dari keter, hukalooo... cikai giler stesen Hranice ni. masa aku tengah cari tiket ke Prague tu, memang aku dapati banyak connecting train dari Hranice ni. aku bayangkan stesen Hranice ni besaq dan sibuk la. Tapi biasa biasa aje. Bangunan tinggalan zaman komunis. Buruk. Tapi bersih. Bersih tu maksudnya takde la sampah atau botol botol bersepah.

Ada dalam 15 menet sebelum waktu tren aku akan berlepas. Uikk.. awal rupanya kami sampai. Petr ada ajar sikit sikit la pasal nama platform dan camana nak refer indicator atas tiket tu dgn train status board tu.
Aku naik RegioJet. Tapi aku asyik tersasul sebut RailJet kat dia. Dia pun kompius. Lepas dia kompius aku pun kompius kenapa dia kompius. Tapi dah banyak kali kompius, aku pun sedar yang aku sebut "Railjet", bukan "Regiojet". Railjet tu sebenarnya train yang aku akan naik masa kat Vienna nanti. NGOKK.... waahaha.

Masa atas platform, aku nampak ada tren pergi Warsaw (tapi aku rasa aku salah baca, bukan Warsaw sebenarnya, tapi apatah nama bandar Poland yang dekat sikit dengan CZ. Ejaan lebih kurang je). aku tanya Petr, ada tren pergi Warsaw Poland?
"ya ya"
Wow... pergi Vienna pun ada. Hmm pusat transit la Hranice ni walaupun rupa tak seindah mana.
Tren pun sampai. Aku pun naik. wow!!!! canggih giler lagi lawa dari dalam kapalterbang (ala.. aku pun naik kapalterbang kelas ekonomi je...).
Tempat duduk ada nombor. Jadi, naik la ikut nombor coach kau. kalau tak susah nak cari sepanjang tren tu. Masa nak beli tiket tu, ingat nak pilih yang duduk sebilik 6 orang tu, tapi kerusi kosong jauh dari tingkap. Itu je yang tinggal. Yang lain dah kena beli. jadi, aku duduk coach biasa yang 2-2 tu.

Aku jumpa kerusi aku. Tepi tingkap. Aku sempat la jenguk Petr kat luar tingkap. Aku masih nampak dia kat situ, seluk kocek. Nak babai ikut tingkap, macam hindustan sangat nanti.
Jadi, aku anggap aku dah hilang la, dengan harapan dia tak dapat agak seat aku kat mana... hahah chehhh.
Sebelah aku ada mamat badan berisi. Tengah main game kat latop dia. Cable berselirat - dengan power cable, dengan headphone, dengan cable henpon... mak aihh.... nak terbelit lenggan aku masa nak menyelit masuk ke tempat duduk aku.

Ketapi pun jalan. Dalam perjalanan, depa akan bagi sotkabo, air kosong dalam botol, dan kopi panas dalam cawan.
Nampak la aku pemandangan kat luar tu. Cantik je kampung kampung situ. Rasanya sebab baru summer, jadi rumput pun tengah hijau terbentang cantik je...

Masa dalam keter tadi, aku ada habaq kat Petr, yang aku akan sms dia bila aku kat Prague nanti. bila aku sampai, kat mana aku check in, dan bila aku nak balik semula ke Roznov.
Memula dia heran.
Aku cakap, dia je kot yang tahu aku ke Prague. Jadi, kalau jadi apa apa kat aku, sekurang kurangnya dia tahu. Ye le, kang aku pergi camtu je, maunya aku tak balik, sapa nak tahu kan....
Dia kata "no problem, you can text me"
Tapi, dalam 15 menet aku dalam tren tu, aku dapat sms dari Petr. Eh eh.. aku pun tergelak. aku cakap aku yang nak 'check-in' kat dia, tapi nampaknya dia yang 'check-in' kat aku...
Tapi, ok jugak, dia ada bagitau yang dalam tren tu ada free wifi. Kalau tak, aku taktau.
Apalagi, aku berwasap la. Mamat kat sebelah aku layan youtube. Pastu aku ada nampak dia tengok Isle of Man TT tu. Boring je.... aku curi curi tengok, dah screen dia besaq kan. aku tumpang je la.

Hari pun gelap. aku pun sampai Prague.

Turun tren, aku sebenarnya tak tahu arah mana. Kalau kat stesen KL pun aku tak sure arah mana nak tuju.. Jadi aku ikut arus je.
Dan, aku nampak la pintu besar pastu ada mcm lampu jalan. Jadi aku agak itu la exit kut. Exit belah mana tatau. Sure banyak exit kan.
Masa dah dekat pintu keluar tu, aku nampak kaunter tiket Regio Jet. Jadi aku pun singgah la nak beli tiket balik esok. Sekurang kurangnya aku dah boleh set kan time aku berjalan kat bandar ni.
Hmm.. regiojet memang sampai Hranice aje. Nak ke Roznov atau Valmez aku kena ambik tren lain. Tren 'kerajaan' kata Petr. Ha ha.
Masa dalam keter tadi, Petr ada cakap, kalau nak suruh dia ambik kat Hranice masa balik nanti, boleh je dia ambik.
Masa tu aku diam aje. Weekend kut. Sian dia kot nak kayuh beskal ke, nak panjat gunung ke... tak pasai pasai nak kena layan aku pulak.
Tapi bila tengok je jadual tren tu.. Aku pun rasa nak suruh dia ambik aku kat Hranice la.. heeeee.....
Aku pun beratoq. Kat depan aku ada 1 orang tengah beli tiket, dan 4 yang lain menunggu depan aku. Sekali, lelaki yang betul betul depan aku tu toleh keliling. Bila dia nampak aku kat belakang, dia toleh lagi sekali dan senyum. Tapi senyum dia macam gatal je. Jadi aku buat buat macam aku tak nampak dia. Dia toleh lagi sekali dan senyum lagi lebar. Aku memang pandang depan pun, tapi aku buat buat macam dia tak wujud depan aku. Macam pandangan aku tu tembus ke kaunter. Dia ada cakap sesuatu dengan aku. Tapi aku tak faham. TAPI...
Kawan kawan dia yang lagi 3 orang tu sangat mengerikan. Yang sorang tu, tangan penuh parut. Bukan parut gigit nyamuk aedes.. parut macam luka kena parang masa berlatih ilmu kebal.
Yang kat depan aku tu tak abih abih cakap dengan aku dan aku masih lagi buat buat macam aku tak nampak dia. Bila depa dah selesai beli tiket, depa tunggu aku kat luar.
Okay, masa ni aku rasa macam nak beli tiket balik time tu jugak jugak. Tapi, dah malam, pukul baper pulak Petr nak jemput aku kat stesen.

Aku pun beli tiket. Tiket ahad  pukul 1 lebih. Cukup la kot untuk aku jalan keliling bandar. Sebab kalau lagi lambat dari itu, akan sampai destinasi agak malam. Menjajau pulak aku nanti.

Lepas beli tiket, aku duduk je kat lounge tu sampai geng 4 orang tu pergi.

Setengah jam jugakla. Baru aku keluar dari stesen tu. Keluar pintu je, nampak bangunan yang banyak bendera tu. Memang aku dah study jalan ke hotel aku, maka aku pasti la aku di pintu keluar yang betul. Maka dengan konfiden aku jalan ke dataran Vaslesske (entah la apa nama dataran tu... asyik susah je aku nak sebut). Aku malas nak tengok tengok peta kat henpon. Nampak jakun dan nampak sangat tourist... tu pasai aku dok hafai jalan ke hotel aku yang sebenarnya tak jauh pun dari stesen ketapi tu, dan, jalan dia ikut blok blok, senang la nak hafal jalan mana yang aku kena belok.

Ok, aku jumpa bangunan masjid tu. Tapi.... errr... under renovation pulak. Dekat je dengan Hotel Yasmin. Memula nak duduk Hotel Yasmin ni la. Awal awal dul dapat harga murah. Tapi sebab aku confirm nak pi Prague ni last menet sangat, harga pun dah baik sampai 700. Mau pingsan!!!.
Kat depan kedai kabab, aku jumpa 3 orang muslimat. Depa tengah dok tengok menu. Aku pun lintas jalan dan tegur depa. Tapi depa macam terkejut je sebab aku regur depa. Aku cakap, boleh ke aku nak join depa jenjalan Prague ni. depa terus kata depa nak balik dah. Depa pun singgah sekejap je situ. Apa apa je lah. aku pun teruskan je jalan. sombong!! kot ye pun ajak le aku makan sekali ngan diorang ke... ok lah... depa tak suka percaya kat orang yang tak dikenali kot....

sampai la aku kat hotel aku yang lawa ituuuuu!!

No comments:

Post a Comment