Monday, October 16, 2017

While I Was In Roznov - 7

Sunday 2
aku bangun pagi. pertama sebab aku nak masuk toilet dulu. kedua, sbb aku mmg dah takleh tidoq.
aku checkout, dan teruskan misi amek gambar.
memang lengang la charles bridge tu. boleh la aku bergambar. tapi personally, charles bridge tu tak menarek pun pada aku... hahah... patung kiri kanan dia sarat pulak tu.

haishhh.... boring lah..

tengah aku dok snap sana sini, ada orang bagi salam.
aku malas nak pandang sangat sebab kekadang orang bagi salam sebab aku ni pakai tudung. lepas tu dia tanya macam macam lagi. kadangg dia tanya dalam bahasa melayu.

"can you move away because i am recording a panorama picture". tapi dia tak blah pun. ye la, dia ke depan la 2 3 langgkah gitu, tapi termasuk jugak dalam gambar aku. syukur kamera aku pandai, lepas process tak de gambar dia.

so, akhirnya dia temankan aku berjalan kat prague. merata la berjalan, dan banyak la yang kami sembangkan.
ok. hari pertama aku, jalan sana sini, banyak pasal sejarah kristian dan sikit sikit yahudi.
hari kedua dengan mamat rusia ni, lebih kepada perkembangan islam kat prague.
berapa kedai orang islam kat situ, apa orang islam buat kat situ, dan dia tunjuk masjid masjid sekitar prague. ada 5 semuanya. tapi dia kata dia jarang jumpa orang malaysia walaupun dia tahu ada ramai malaysia duduk prague. hehehe... (itu aku gelak dalam hati)

aku ada tiket yang petr bagi kat aku. tapi tiket tu mcm pelik, jadi aku tak tahu nak pakai kat mana..

dah tengahari, dia pun hantar aku ke stesen ketapi. walaupun pada mulanya aku rasa aku boleh cari sendiri, tapi aku akui, dia banyak tolong aku cari ketapi aku tu. bila aku cakap sampai hranice nanti ada kawan ambik aku, dia terkejut. "you cannot trust anyone in CZ except a muslim"

kami pun berpisah. tapi sempat bertukat alamat email.

****

aku punya la risau takut aku tertidoq dalam tren, mana nak tahu terlajak sampai ostrava ka. tapi ostrava okayy lagi, kalau sampai poland? haha.. tetiba aku melawat warsaw pulak kang...

masa dah naik tren tu, aku sms Petr, habaq kat dia yang aku dah naik tren on time.
tapi jawab dia, "here in CZ, on time during departure does not mean on time arrival".
Okaylah.... tempat dia, dia paham la pastinya.

Disebabkan tiket tren ni bernombor, aku pun taknak la pindah sesuka hati. Aku ada masalah sebenarnya dengan tempat duduk aku ni. memang la aku dapat single seat. tapi, aku tak boleh cucuk plug untuk caj talipon aku yang baterinya nyawa nyawa ikan siakap ni, dan kamera aku yang juga tinggal nyawa nyawa ikan jenahak. Walaupun kerusi belakang aku kosong, aku segan nak pindah - nanti nampak sangat yang aku ni orang Asia.. :) :) :p

Akhirnya sampai la hranice. Dan seperti perjalanan pergi ke Prague, peramugari tu tak bagi pun sotkabo kat aku. Dia tak nak membazir agaknya, dah tentu aku tak akan baca. Tapi satu benda yang dia tak tahu ialah, aku suka tengok gambar dalam sotkabo.

Masa turun tren tu, peramugari tu senyum mesra kat aku. aku senyum la balik. terharu sangat dia layan aku baik. lagi baik dari sesetengah peramugari kapalterbang yang pernah aku jumpa.
Aku nangoi je jalan, konon nak turun bawah dan sms atau call petr kat depan stesen. boleh la jugak
aku pusing keliling bangunan tinggalan komunis ni.
(** aku memang ada keminatan dengan komunis/russia/cccp, walaupun tak tahu sangat ideologi sebenar depa. sebab, kalau citer amereka, asyik la depa yang hero donia, jahat sangat komunis. tak semena-mena aku suka kat villain).
Empat lima langkah turun dari pintu tren, aku angkat kepala sebab nak pastikan jalan keluar dari platform. aku ternampak kelibat orang tinggi selok kocek. arrgghhh.... petr la tu. dia tengok je aku sambil menyendeng kat tiang, dengan tshirt merah dan seluar sekerat kotak kotak. KAH KAH KAH... ku tahu la ko tinggi, nampak sangat kelebihan dia tu menyenangkan dia mencari aku! dah la dia memang kebetulan koc aku berenti dekat dengan tempat dia posing :) .

Macam biasa, aku buat muka seposen (walaupun masa tu memang dah termalu malu, sebab mesti dia nampak aku tambah lipstik aku masa turun tren tadi), dan terus menuju ke petr. kami turun tangga, dan terus masuk kereta. dia ni bukan jenis ambik gambo, dan sudah tentu aku segan nak suruh dia ambikkan gambo aku. jadi, takde la kenangan aku dengan bangunan komunis tu. Hanya diingatan je la. Tapi, aku ni suka ambik gambo sebab mana tahu suatu hari nanti aku akan jejak kaki lagi ke situ.

petr adala tanya 'soalan general' pasal lawatan aku ke prague. aku pun bagi 'jawapan general' jugak kepada dia. aku lebih kepada penat dan ngantuk sebenarnya.

lepas tu, dia ajak aku pergi satu bukit ni. aku pun okay je la. awal lagi, balik hotel pun bukan ada cerita aku nak tonton. jalan jalan square pun, kedai tutup hari ahad.
masa menaik bukit tu, aku saspen jugak, macam masuk hutan. ceruknya dia ni ajak dating... hahah choy kay hajiah.
tapi bila sampai atas bukit tu, ada la dataran kecik. ada monumen perang (tapi dibuat zaman sekarang). "tu.... ada singa ekor bercabang... lambang CZ"..
sedang kami lepak kat pagar sambil tengok kampung kampung, (ada 3 kampung kalau tak silap aku, politically divided). dan sambil dia bercerita pasal kampung kampung tu, tetiba dia tunjuk satu rumah... "that is my house"... hahahha... okay, sebenarnya dia ajak naik bukit tu sebab nak tunjuk rumah dia.
"that yellow house?"
"yes"
"yellow is the color for gay"
"NO NO NO!... not in this country"
muahahaha... kalut dia.


No comments:

Post a Comment