Monday, September 30, 2013

Kanser dan Sarung Bantal (Ep 2)

Sambungan

Hari ini hari pertama bualan Oktober. Maka berakhirlah bulan September yang penuh dengan aktiviti untuk saya. Jadual penuh. Rumah saya penuh bersepah. Kepala penuh serabut. Perut penuh sebu sebab bila stress saya kuat makan. Poket sahaja yang lapang.

Hari ni, kumpulan penjahit sukarelajelitawan, khususnya dari GMJ, akan meraikan kejayaan mengumpulkan sarung bantal. Pengarah Projek, Dr Kharmila yang cantik menawan di dalam gambar (^_^), bakal mengumumkan catitan terkini dan muktamad. Walaupun nama kempen ini "1000 Pillowcase Drive", saya percaya kami dapat mengumpul lebih dari itu. Cuma, dapatkah kami mengumpul berkali ganda dari 1000 itu?

Selain dari tabiat kurang berdisiplin di jalan raya, tidak dinafikan yang rakyat Malaysia memang pemurah bila tiba bab memberi sumbangan. Kalau tidak, masakan 'anak-anak yatim' dan 'pelajar-pelajar tahfiz' boleh cari makan dengan membawa surat pengesahan dan bersama tabung derma. Syukur, walaupun projek KSK tidak memanipulasi status anak yatim saya, kami berjaya juga mendapat sumbangan ala kadar, diiring berkat semangat sukarelajelitawan yang mahu kempen ini terlaksana dengan jayanya. Bagi pihak saya, sumbangan yang saya terima dari kenalan, semuanya daripada mereka yang buta jahitan. Saya dapat mengumpulkan 43 keping sarung bantal. Pada hari-hari akhir, kawan Dr Kharmila menghubungi saya untuk menyerahkan sarung bantal. Saya sebagai koordinasi Negeri Sembilan, menerima dengan terkejutnya 74 keping sarung bantal itu.

Menjahit bersendirian atau bersama-sama. Dari dekat atau kejauhan. Banyak atau sedikit. Menyumbang dana atau tenaga. Semuanya berkerjasama.

M-E-S-Y-U-A-R-A-T.

Mesyuarat dah selesai. Sambung tulisan.

Sudahpun diumumkan di lembaran KuSarungkanKasih.
DUA RIBU TUJUH PULUH DUA. Bersamaan dengan hari jadi saya. Hari jadi saja yang sama. Tahun jadi ada sedikit selisih. Tak kisahlah, yang penting, "1000 Pillowcase Drive" kali ini bakal menjadi penanda aras untuk kempen seterusnya.

Projek apa pula selepas ini? Sarung kerusi? Sarung ketupat?

No comments:

Post a Comment