Wednesday, October 16, 2013

Tangkap Basah

Apa itu TANGKAP BASAH?
ditangkap waktu tengah mandi?
ditangkap waktu dalam hujan?
Ditangkap selepas tergelincir dalam lopak air?
Ditangkap lepas itu menangis sampai basah?
Ditangkap lepas itu terkencing sampai basah?

Sewaktu sarapan pagi bersama ‘rakan sesarapan” di tempat kerja, kami biasanya bersembang tentang apa-apa kejadian terkini. Dalam kata lain, apa yang berlaku diantara waktu selepas sarapan hari sebelumnya hinggalah waktu pinggan makanan sarapan hari ini dilabuhkan ke meja.
Selalunya, kami bersembang tentang drama televisyen. Kerana saya jarang menonton drama televisyen, saya akan mendengar dan mengkritik cerita mulut rakan sahaja.

Hari ini rakan menceritakan serba sedikit tentang kisah “Fira Ayuni”. Fira Ayuni adalah suami kepada Azli (nama pelakon itu), dan berkahwin kerana tertangkap basah akibat rancangan jahat Intan Ladyana.
“Macammana boleh kena tangkap basah tu?”
Sebenarnya Intan Ladyana mahu memerangkap Fira dengan orang lain, tetapi Azli yang hadir, lalu datanglah penguatkuasa agama menangkap mereka , lalu mereka TERPAKSA berkahwin.
SAYA TIDAK BERPUAS HATI DENGAN CERITA INI!!!
SAYA SANGATLAH TIDAK BERPUAS HATI DENGAN CERITA INI!!!
SAYA TERSANGATLAH TIDAK BERPUAS HATI DENGAN CERITA INI!!!
“Apa ntahkan… memalukan agama saja. Ingat suka suka hati penguatkuasa tu ke nak datang tangkap dan paksa orang kawin. Macam la senang sangat nak paksa kawin macam tu aje. Meremeh-remehkan kerja penguatkuasa agama!. Orang akan bertanya, yang berdua-dua terasing di sana-sini tu kenapa tiada tangkapan dan paksaan kahwin pun!”.
SAYA TIDAK BERPUAS HATI DENGAN CERITA INI!!!
SAYA SANGATLAH TIDAK BERPUAS HATI DENGAN CERITA INI!!!
SAYA TERSANGATLAH TIDAK BERPUAS HATI DENGAN CERITA INI!!!

Malamnya, selepas menyiapkan beberapa kerja rumah, saya berehat depan televisyen. Saya menekan 1,0,1. Itu sebagai permulaan pelayaran siaran tivi saya, Naik ke 102, 103, 104, 105. Di 105 saya terhenti sekejap. Ada cerita “Mira XXXXX” (tidak ingat sangat tajuk penuh, tapi saya pernah menonton siri pertama drama ini). Babak yang sedang ditayangkan ialah, seorang perempuan berbaju kuning, merengek kesakitan di tepi kayu besar, di dalam semak, di pingir hutan, diwaktu malam. Seorang lelaki berbaju melayu, lalu disitu dan menawarkan bantuan dan meminta izin memegang perempuan itu. Tetapi, alangkah terkejutnya lelaki itu kerana sebaik sahaja dia memegang perempuan itu, perempuan itu menoleh ke arahnya lalu tersenyum. “Kau? SSSSSS?” (dia menyebut nama perempuan itu dengan nada terkejut pitch tertinggi, kerana dia amat tidak menyukai perempuan itu, dan tersedar yang dia tertipu dek rengekan kesakitan perempuan itu). Perempuan it uterus memeluk lelaki itu. Lelaki itu menepis-nepis tangan perempuan itu, cuba menangkis pelukan.
Perempuan itu terus mencuba sedaya upaya untuk memeluk lelaki itu, tetapi anehnya lelaki itu tidak pula cuba sedaya upaya untuk lari. Beberapa minit kemudian, datang beberapa lelaki membawa lampu suluh kearah mereka. “Hoi! Buat apa tu?”
“Saya tak bersalah” kata lelaki berbaju melayu itu tadi.
“Awak ingat kami tak Nampak apa yang kamu buat”, kata pembawa lampu suluh.
“Dia nak rogol saya!” kata perempuan berbaju kuning.
Blaa blaa blaa…..
Mereka berdua dibawa ke rumah penghulu (atau sejawatan dengannya.. tak pasti).
Saya terus beralih ke siaran lain.

Hebatkan? Mudahkan? Mengarutkan?

No comments:

Post a Comment