Thursday, May 22, 2014

Pakcik Professor

Sampainya saya di depan bangunan kelas anak saya, kawannya memanggil, "Irfan! Mak Irfan!".
Sementara menunggu anak saya bersiap untuk balik dan bersalam-salaman (hampir satu kelas!), saya menyusun kasut-kasut yang bersepahan di depan pintu.

[<*
Kepala saya agak serabut kalau tengok kasut tidak bersusun, malah bersepah-sepahan pula, macam selalu yang kita nampak dihadapan pintu tempat solat, surau atau masjid. Rak kasut agak lapang manakala depan pintu berkumpul kasut-kasut yang pemiliknya lebih rela kasut mereka dipijak-pijak daripada mengambil sekadar 5joule tenaga untuk membongkokkan badan mengambil kasut dan menyusun di atas rak.
Ha! ha!. tiba tiba hari ini saya terfikir hubungan joule dan aktiviti manusia.
Nah, rujuk di sini: http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Human/Human_work_energy.html
*>]

Tidak lama selepas itu, saya terdengar kawan di dalam kelas menjerit lagi, "Amna! Atuk Amna!".
Kadang-kadang Amna akan dijemput oleh datuknya. Pada kadang-kadang yang lain pula, Amna akan dijemput oleh bapanya (atau mungkin abangnya, saya pun tidak pernah menyapa). Datuk Amna ini mudah orangnya. Mudah mesra, mudah bercakap, mudah tersenyum, mudah juga cara berpakaian dan penampilannya.

"Pakcik kerja lagi ke?" tanya saya, kerana datuk Amna kelihatan agak berusia.
"Kerja.."
"Hari ni tak kerja ke?"
"Kerja petang"
"Oh.. kerja petang, kerja di mana?"
"Saya pensyarah di USIM"
"USIM Nilai tu?"
"Ya.."
"oh... ke Nilai setiap hari?"
"Ya.. saya ni sudahpun 66 tahun ni!"
"Oh... ye ke?"
"Kalau Prof Madya ke atas, boleh sambung perkhidmatan sampai umur 70 tahun"
"Oh, Dr ke ni?"
"Alaaahh... panggil Haji sajalah"

Teringat pula saya sewaktu kali kedua menjejakkan kaki di Lapangan Terbang Narita (kali pertama hanya transit saja :), tapi tetap telah menjejakkan kaki di situ), saya sedang berfikir-fikir cara bagaimana hendak ke Tokyo yang paling mudah, dan paling penting dapat menepati janji masa pertemuan dengan kawan di Tokyo nanti.

Saya nampak sekumpulan orang Malaysia beratur bersama-sama saya. Selesai mendapatkan bagasi, saya mendekati salah seorang dan bertanya kalau saya boleh bersama-sama mereka ke Tokyo. Tetapi mereka tidak menuju ke Tokyo, melainkan seorang daripada mereka.

Kami pun berkenalan. Saya tidak tahu hendak memanggilnya apa kerana usianya sudah tua, dan penampilannya yang segak. Takkanlah hendak dipanggil 'abang'. Ahh... panggil 'pakcik' sajalah. Tetapi memandangkan perbualan kami lebih banyak dalam bahasa ibunda pedalaman London, cuma I-You sajalah. Sejarah 'pakcik' itu bermula jauh dari kampung di Melaka, ke Kolej Melayu Kuala Kangsar, hingga sekarang merantau ke dari satu negara ke satu negara memberi ceramah. Bilik hotel yang bakal dia tujui itu ialah bilik hotel yang dia tinggalkan bersama barangannya, kerana terbang sebentar selama seminggu ke New York, dan singgah Malaysia selama 2 hari. Tentang isterinya seorang penulis novel, tentang anak yang mengikuti jejak langkahnya di Amerika dan seorang lagi anak berbakatnya di London. Hmm... Suatu pencapaian yang tidak dapat saya bayangkan. Saya lebih memberi perhatian kepada kopi panas yang saya minum ketika itu dalam sela masa lebih satu jam menunggu kedatangan bas pertama ke Tokyo pagi itu.

Sebelum berpisah apabila saya turun dulu dari bas, dia memberikan kad namanya, yang saya lihat hanya selepas saya pulang ke tanahair.
Bila saya mengemas beg, saya ternampak kad nama itu. "Prof Emeritus Dato' Dr Noramly Muslim'.
"Lorrrrr... aku panggil 'pakcik' je?"

Bila saya google di internet, PEDDNM (singkatan :) ), memang seorang yang bijaksanasini. Isterinya muallaf berbangsa Australia yang menulis novel ala-ala J.R.R Tolken (nota: saya pun belum pernah membaca novel Tolken, apa yang saya nak gambarkan ialah, isterinya menulis novel inggeris berkisar pengembaraan fantasi dari dunia yang entah sebelah mana saya pun tak tahu, dan bukannya novel cinta "Playboy Itu Suami Jiran Sepupu Aku"). Anaknya pensyarah (phD) di Amerika dan pemilihpelakon di London. Saya pun tak tahu bila agaknya mereka ini berkumpul.

Tak mengapalah. Dulu pun saya pernah berbual dengan Tun Mahathir, dia kata, "Nak panggil saya 'pakcik' pun takpa, barangkali saya lebih tua dari ayah awak", ketika saya tersasul memanggilnya.
Tun Mahathir sebenarnya berkongsi tarikh lahir dengan ayah saya!

Panggilan 'pakcik' memang relevan pada bila-bila masa.
Untuk urusan formal, saya nasihatkan, gunakan "Cik", "Encik" atau "Tuan".



2 comments:

  1. saya rasalakan.. kita patut mengekalkan panggilan pakcik, makcik.. kdg rasa macam bengkok lidah nak sebut uncle auntie.. tapi ada jugak yg sensitif bila dipanggil pakcik atau makcik. panggil uncle aunty ok pulak.. padahal sama saja maksudnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. betul tu,, macam 'urban' la sangat kalau panggil uncle.. kah kah... kalau panggil 'pakcik', rasa macam kita anggap dia kebapaan dan takde maksud nak mengada-ngada...

      Delete