Thursday, May 15, 2014

Guru Pencetus Dayarekacipta Penjana Pembaharuan


Terima Kasih Cikgu.
Terima Kasih Teacher.
Terima Kasih Ustaz.
Terima Kasih Ustazah.
Terima Kasih Puan.
Terima Kasih Encik.
Terima Kasih Dr.
Terima Kasih Prof.

Sewaktu mendengar dua baris puisi di radio pagi tadi, "Jika hari ini seorang seorang Perdana Menteri berkuasa. Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta...", anak saya mencelah, "Mama, Syakirin pernah dengar puisi ini". Ya, sajak hari guru....
"Sejarahnya bermula dengan seorang guru biasa". Sesungguhnya, guru biasa itulah guru yang luar biasa.

Saya tidak bersekolah tadika. Dan saya pergi ke tiga buah sekolah rendah. Jadi agak sukar untuk saya mengingati nama-nama cikgu sekolah rendah saya. Bila saya memasuki asrama sekolah menengah, cikgu yang tidak mengajar saya pun saya ingat namanya, bahkan kereta dan kasutnya.

Saya lebih suka menulis semula tema "Guru pencetus kreativiti penjana inovasi" ini sebagai "Guru pencetus dayarekacipta penjana pembaharuan". Sebab saya suka akan perkataan melayu yang panjang-panjang ejaannya :) .

Dulu saya dan seorang kawan pernah secara harian, 'membuat catatan lakaran' corak baju cikgu fizik kami sewaktu dalam kelas, kerana kami sangsi samada cikgu Lim memakai baju yang sama setiap hari. Secara tidak sengaja, cikgu Lim yang mengajar Fizik, adalah pencetus dayarekacipta saya disebabkan oleh kerana pemerhatian saya terhadap corak pakaiannya menjadikan saya seorang yang observan.

Dalam kelas biologi yang biasanya lewat waktu kelas, saya mendapat cara meringankan berat mata (hilangkan ngantuklah!), dengan cara memanaskan pembaris plastik melalui salur keluar angin ohp (overhead projector) (saya duduk di meja depan, jadi ohp itu diletakkan di meja kami), dan melekapkan pembaris itu pada kelopak mata. Wow! hilang mengantuk untuk 10 minit.

Banyak lagi kisah dayarekacipta dan pembaharuan. Tunggu hari guru tahun depan pula lah. :)

Terima Kasih saya ucapkan kepada guru-guru luarbiasa yang telah dan sedang mendidik anak-anak saya. Saya bangga bila mendengar doa anak saya "Ya Allah, berilah aku ilham untuk menjawab soalan ini dengan cemerlang supaya aku tidak mengecewakan ibu bapa dan guru-guru ku".

Selamat Hari Guru.

p/s: penghargaan kepada guru saya : http://lovely-spectrum.blogspot.com/2013/06/i-dont-hate-roses-anymore.html



2 comments:

  1. kita nampaknya sejiwa.. suka perkataan melayu walaupun bunyinya panjang-panjang.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejiwa! dan saya percaya, ada perkataan melayu yang cukup untuk digunakan bagi setiap penceritaan.

      Delete