Thursday, April 24, 2014

Sebab Ular Nak Makan Katak

Pagi ini saya singgah ke kedai mamak sebab mencari sebungkus air sebab perut agak lapar sebab saya jangka saya tidak akan sempat bersarapan sebab saya sudah terlambat sebab jalan agak sesak sebab saya terpaksa melalui laluan tunggal sebab hari ini jumlah pemandu kereta lebih ramai dari biasa sebab pagi ini hujan sebab awan kumulus nimbus yang melintasi langit Senawang telah mencapai suhu optimum untuk menderaikan titis titis hujan dengan halaju terminal.

Sesampainya di kawasan kilang tempat saya berkerja, saya terpaksa ke pondok pengawal sebab perlu memulangkan lencana ID Sementara yang saya patut pulangkan semalam sebab semalam saya tertinggal lencana ID saya sebab anak kecil saya mencabutnya dari beg pejabat saya sebab dia suka hendak menyelongkar beg pejabat saya sebab beg pejabat saya berwarna merah jambu sebab anak kecil saya memang sukakan warna merah jambu sebab mungkin merah jambu adalah warna kegemaran setiap perempuan.

Saya terima sahaja 'kata-kata aluan pagi hari' makcik pengawal keselamatan itu sebab saya lambat memulangkan lencana sementara itu sebab kalau saya jawab pun tiada faedahnya sebab mungkin akan melambatkan lagi waktu saya sebab memang salah saya sebab saya malas hendak memulangkan lencana sebelum balik semalam sebab pondok pengawal agak jauh sebab berada pada pintu masuk bertentangan.

Sudahnya saya lambat juga menghadiri panggilan konferens sebab makcik pengawal keselamatan itu telah mengambil 16 minit pagi saya sebab nampak seperti dia tak mahu membebel sekejap didepan saya sebab dia macam sakit hati melihat saya yang berdiri dibalik cermin dengan aksi "jasadku di sini  hatiku di tempat lain" sebab itulah dia membebel lama dan bercakap hal hal yang tiada kaitan dengan masalah lencana lantas menjadi sebab untuk saya mengadili perangainya melalui bibir tebal berlipstik merah cili itu.

Sebab.
Kalau di Kedah dulu, bila terjadi sesuatu, suka hendak bertanya "pasai apa???". Orang Kedah memang suka bercakap dengan nada tinggi. Jadi, sila sebut "pasai apa??" lagi sekali dengan nada tinggi. "Pasai apa???!!!!!!"

Sebab biasanya dicari dan dikorek bagi mendapat tahu punca kejadian. Empat perenggan pertama di atas adalah 'sebab-sebab' menyeluruh dan mendalam, saya gagal menepati masa untuk panggilan konferens.

Kalau digali secara terbalik, "Hang call lambat pasai apa???" - "makcik guard tu la buang masa aku"
"dia buang masa hang pasai apa???" - "dia bebel lama sangat"
"dia bebel lama sangat pasai apa???" - "dia nyampah kut aku dok buat muka toya"
"yang hang buat muka toya tu pasai apa???" - "aku nak jawab pun takdak pekdah"
"takdak pekdah pasai apa???" - "memang salah aku"
dan begitulah seterusnya... sampai la kepada jawapan "pagi ni kan hujan, hang nak tahu pasai apa hujan, hang pergi tanya katak, pasai apa dia panggil hujan, dia pun kata sebab ular nak makan dia.."
"Jadi pasai apa aku lambat ialah SEBAB ULAR NAK MAKAN KATAK"








No comments:

Post a Comment