"Berani Kerana Benar"
Tapi kebanyakan orang, mereka "Berani Kerana Besar". Kalau pengalaman besar atau pengetahuan besar, baguslah, tapi kalau setakat badan besar, cakap besar, putarbelit besar, simpan sajalah keberanian itu untuk bersedia ditunjukajar sebelum mendapat malu besar.
Beranilah kerana kamu benar. Kerana tiada yang lebih kuat dalam menegakkan sesuatu melainkan pendirian yang benar. Berani kerana benar, dan benar-benar berani (pusing pusing main perkataan).
Agak malang (sekurang-kurangnya bagi saya), tidak semua premis di Gold Coast menerima kad Ekspress Orang Amerika Syarikat (ha ha... American Express). Lebih malang lagi, saya tidak membawa banyak wang tunai (masalah dengan pengurup wang di sini yang tidak menyimpan wang asing yang banyak). Jadi, untuk beli roti pun, saya perlu mencari kedai yang menerima kad saya itu. :)
Saya senang pergi ke pasaraya Woolworths yang bertentangan dengan hotel penginapan saya. Di situ ada kiosk self-checkout. Bawa barang anda, imbas kodbar nya, bayar melalui ETA (Akaun Pemindahan Electronik), masuk barang ke dalam beg plastik yang terurai secara biologik, balik rumah.
Integriti - saya suka!!
Anak saya pun suka, kerana mendapat pengalaman baru seperti itu.
Saya terpaksa membeli adapter yang baru kerana yang sedia ada sudah tidak boleh digunakan di Australia. Tidak boleh digunakan di Australia kerana cabang plag sudah patah. Cabang yang patah itu pula ialah cabang untuk Australia. Kebetulan pula.
Maka saya ke Woolworths. Memilih barang. Ke kiosk self-checkout (sambil menyuruh anak saya melakukannya). O-ooo.... nampaknya harga barang yang terpapar di skrin tidak sama dengan harga yang digantung pada rak. Hmmm.... tak mengapa. Saya akan fikir tindakan selanjutnya. Selesaikan pembayaran ini dahulu.
Selesai membuat bayaran, saya memberitahu salah seorang pekerja yang berpakaian seragam Woolworths.
"Cik, harga yang dipaparkan di rak sana ialah 12.99. Tetapi selepas diimbas, skrin menunjukkan 13.69"
(Tak payah fikir perbezaan .70 sen itu! Saya cuma hendak tahu bagaimana situasi ini ditangani di sini, terutama bila orang asing seperti saya yang membuat laporan).
Dia menyuruh saya untuk pergi ke kaunter hadapan dan membuat laporan untuk bayaran balik (refund).
Saya pergi ke kaunter dan mengulangi ayat yang sama. Dia kemudiannya menyuruh seorang pekerja memeriksa..
bla..bla..bla..kat mana ni..bla..bla..bla..kau tengok jap..bla..bla..bla..eh, betulla, memang lain la.
6 setengah minit kemudian.
"boleh saya dapatkan kad kredit Cik, untuk bayaran balik sepenuhnya"
Saya dapat barang, dan bayaran balik sepenuhnya. Percuma lah maknanya.
"Betul ke tu Mama?"
"Betul la, kalau tak, dia kejar kita sebab bawak balik barang tak bayar"
*********
Ini pula kejadian di salah sebuah pasaraya di Seremban.
Waktu lebih kurang 8 malam.
Saya berbaris dengan troli. Kalau saya tidak silap, hanya tiga kaunter yang buka. Sewaktu termenung, saya ternampak papantanda di atas kaunter "JIKA TROLI ANDA BERADA DI BELAKANG GARISAN HIJAU, KAMI AKAN MEMBUKA KAUNTER YANG BARU"
Hanya saya seorang yang dibelakang garisan (walaupun saya tak pasti, untuk garisan, dimana depan dimana belakang :) ???)
Sesampainya saya di kaunter, sudah banyak troli di belakang garisan hijau.
"Dik", saya nak bertanya kepada juruwang, "Tak mahu buka kaunter baru ke, dah ramai orang beratur tu"
"?????"
"Itu, (menunjuk ke atas) katanya 'akan membuka kaunter yang baru'. Dah panjang dah barisan"
"Tak cukup orang", sambil meneruskan kerja memasukkan barang ke dalam beg plastik (yang bukan terurai secara biologik).
tu berani kerana besar, besar sebab jaga kaunter, kakaka (komen utk kaunter di Msia)
ReplyDeleteuntunglah sebab berani! (komen utk kaunter di Perth)