Thursday, August 11, 2016

Just My 2 Cents (and might be others' few cents as well)

Saya membayar jajan di kaunter.
Jumlah harga jajan ialah RM 6.13.
Juruwang : RM6.15
Si Pencari Pasal : Apsal 6.15?
Juruwang : 'rounding'. 13 sen jadi 15 sen.
Si Pencari Pasal : Tapi selebihnya saya nak bayar untuk minyak.
Juruwang : Pam berapa?
Si Pencari Pasal :  Pam 5
Juruwang : OK
Si Pencari Pasal : Berapa harga minyak saya?
Juruwang : 43.85
Si Pencari Pasal : Kenapa awak tak key-in 43.87?
Juruwang : Sebab baki yang tadi tu 43.85
Si Pencari Pasal : Tapi saya bayar sekaligus, bukan bayar 2 kali. Saya nak isi minyak 43.87 sen.
Juruwang : .....

5 minit kemudian.
Dang!! dang !! dang!!! bunyi ketukan di kaunter cermin. (ala, kan ada kaunter cermin tempat orang bayar minyak tu, ada lobang serahan duit, kan lubang tu ada aluminium tu kan, yang bila ketuk bunyi macam tin kosong tu.. pernah ketuk tak? ke saya sorang je yang pernah ketuk?)
"Pam 5, Hijau ye"

*************
Jumlah jajan RM10.25.
Si Pencari Pasal membayar dengan note 20.
Jumlah baki yang dipaparkan di mesin POS 9.75
Tapi Juruwang memulangkan RM 9.70
Si Pencari Pasal : Kenapa 9.70 saja?
Juruwang : Takde duit 5 sen
Si Pencari Pasal : Jadi?
Juruwang : Takde duit 5 sen la
Si Pencari Pasal : Jadi?
Juruwang : <<diam>>
Si Pencari Pasal : Mesin tu takde duit 5 sen, jadi saya kena bayar 5 sen lebih?
Juruwang : <<senyum>>
Si Pencari Pasal : Boleh batalkan tak?. Saya tak jadi beli
Juruwang : kau ada duit 5 sen? (tanya juruwang sebelah)
Juruwang Sebelah : Jap... Ada... Nah...
Juruwang : Duit 5 sen Puan
Si Pencari Pasal : OK. Terima Kasih. Saya beli.

5 minit kemudian.
Dang!! Dang!! Dang!!
"Nampak Ferrari pink tu? pam 20; Hijau ye"

******

Kenapa hanya di stesen Petronas sahaja yang kita kena nyatakan "Hijau" untuk minyak hijau, dan diam (tak beritahu apa-apa) untuk minyak kuning?

~aji~





No comments:

Post a Comment