Wednesday, December 25, 2013

Jangan cepat sebut BODO ...

I. SEUNGKAP PERINGATAN
Saya menonton filem “Clash Of The Titans” di televisyen bersama anak saya.
Ketika itu babak kalajengking gergasi sedang bertarung hebat dengan sekumpulan titan-titan.
Pada ketika sang kalajengking menerkam ke tanah, dia merempuh tiang tiang gadang hingga roboh berkecai.
Saya katakan kepada anak saya, “Awat scorpion tu BODO sangat, pi langgaq tiang tiang besaq gajah tu, chehhh!!!..” (kenapa kalajengking itu BODOH sangat hingga melanggar tiang tiang yang besar itu?)
Anak saya menjawab : “scorpion short sighted la, mama” (kalajengking mempunyai jarak perlihatan yang pendek lah, mama)
Saya terdiam dan malu sendiri.
Jangan cepat melatah dan mengutuk kalau kurang ilmu pengetahuan.

II. SEBUAH ANALOGI :
Kilang ada masalah parkir.
Tapi kilang takde duit nak buat tempat parkir bertingkat.
Ada kompeni construction offer buat building parking bertingkat.
Kilang panggil wakil wakil pekerja untuk bermesyuarat. Perjanjian:
1) Kos ditanggung kompeni conctrustion 100%
2) Pengguna dikenakan cas parking 50sen sehari.
3) Cas parking akan meningkat setiap 2 tahun dengan mengambil kira kadar inflasi
4) Kos penyelenggaraan ditanggung kompeni construction. (lampu, kebersihan, security, empty space indicator)
Bangunan parking pun siap.
Pengguna kereta bayar parkir.
Selesai masalah parkir.
Kos berkerja bertambah 50sen sehari x 5 hari x 49 minggu (mengambil kira cuti)
Yang naik bas, tiada perubahan. Masih percuma.
Yang pangkat besar, tiada perubahan. Masih percuma sebab parkir di kawasan khas.

Selepas 2 tahun.
Cas parkir dinaikkan kepada 65sen, bersamaan 30%.
Untuk menjaga kebajikan perkerja berkereta, kilang menampung kos kenaikan 30% tersebut.
Pekerja berkereta masih membayar 50sen. Selebihnya ditanggung kilang.
Kilang menukar kompeni pencuci dgn memilih kompeni yang lebih murah supaya wang dapat disalurkan kepada tampungan parkir.
Kos hidup perkerja tidak berubah, tetapi tandas menurun kadar kabersihan. Pekerja tidak selesa.
Pekerja pejabat meminta supaya tandas eksekutif lebih kerap dibersihkan.

Selepas 2 tahun.
Cas parkir dinaikkan kepada 80sen, bersamaan 30%. Tetapi bersamaan dengan 70% dari kadar 50sen yang asal.
Untuk menjaga kebajikan pekerja, kilang menampung kos kenaikan itu lagi.
Kilang menukar kontrak penyedia makanan di kafe.
Makanan kurang kuantiti. Makanan kurang kualiti.
Kos hidup pekerja tidak berubah. Tetapi hati tidak gembira.
Yang berkereta boleh keluar waktu rehat mencari makanan.
Yang tidak berkereta terpaksa akur dengan apa yang disediakan di kafe.
Lepas makan makanan tak berhasiat, sakit perut, pergi toilet, toilet kotor.
Tapi… tiada pilihan lain.

Selepas 2 tahun.
Cas parkir dinaikkan kepada 100, bersamaan 30%. Tetapi bersamaaan dengan 100% dari kadar 50sen yang asal.
Kilang tidak boleh lagi menampung kos parkir yang hanya dinikmati sebahagian kecil pekerja kilang. Ratio 1:4.
Kilang berhasrat menaikkan cas parkir supaya duit buleh disalurkan ke tempat lain, atau menambah kebajikan yang boleh dinikmati oleh segenap pekerja kilang.
Kadar baru cas parkir ialah 60sen. Naik 20%. Kilang masih menampung kadar 40sen bagi setiap kereta untuk sehari.
Pekerja kilang tidak berpuas hati. Katanya, ‘cas parkir di xyratex hanya 30 sen’. ‘samsung tidak mengenakan cas parkir’
Eksekutif atasan membantah, konon prihatin dengan kemaslahatan orang lain. ‘kesian kepada operator yang memandu, 20sen kepada kami mungkin sedikit, tetapi untuk yang kurang mampu, banyak benda mereka buleh dapat dengan 20sen tu’..
Eksekutif bawahan membantah, ‘hmm kena fikir macammana nak kurangkan kos hidup, atau nak cari duit lebih’
Pekerja yang menaikai bas tiada perubahan.
Pekerja pangkat besar yang sudah ada tempat parkir percuma sendiri – tiada komen.
Wakil pekerja yang turut sama bermesyuarat mempersetujui pembinaan bangunan baru dan perjanjian kadar cas parkir – barangkali sudah berhenti kerja dan duduk diam dari jauh. Biar saja mereka menyalahkan pihak pengurusan kilang secara umum.
Pihak kilang menganjurkan dialog untuk menerangkan kepada pekerja tentang rasional kenaikan kos parkir.
Dialog sejam yang penuh penerangan, diakhiri dengan “Kalau tak suka kerja kilang ni, boleh pindah kilang lain”.
Perkerja sangat teruja mendengar kata-kata itu dan menambil serius mengenainya hinggakan apa yang diterangkan sejak sejam yang lalu terus masuk longkang.
Tatkala pekerja yang tidak menghadiri dialog bertanya intipati dialog, jawapannya hanyalah “oo… boss kata, Kalau hang tak suka bayaq parkir, pi kerja kat kilang lain yang tak payah bayaq parkir”. “dia tak cakap ke kenapa naik?”. “entah, dia punya suka dia nak naikkan, ni kilang dia”


Dengan kenaikan kadar menjelang tahun baru ini, membuatkan saya terfikir sejenak…
Adakah selama ini, golongan atasan di Negara ini yang sebenarnya lebih banyak menerima ‘bantuan’ kerajaan berbanding golongan bawahan.
Setiap sen tol yang dibayar, ada subsidi. Dan mereka masih layak menerima rebat touch n go lagi.
Setiap liter minyak yang diisi, ada subsidi.
Setiap gram gula yang dihirup, ada subsidi.
Dan mereka masih mempertikaikan duit cukai mereka.
Dan mereka marah dengan 500 ringgit yang diagihkan kepada sebahagian yang lain yang sekadar merasa tempias subsidi-subsidi.

Bukanlah ini bermakna saya menyokong kenaikan kos sara hidup.

2 comments:

  1. komen kawan dari email.... for thought..

    Seconded: Jangan cepat melatah dan mengutuk kalau kurang ilmu pengetahuan

    Dengan kenaikan kadar menjelang tahun baru ini, membuatkan saya terfikir sejenak…
    Adakah selama ini, golongan atasan di Negara ini yang sebenarnya lebih banyak menerima ‘bantuan’ kerajaan berbanding golongan bawahan.
    Setiap sen tol yang dibayar, ada subsidi. Malah mereka masih layak menerima rebat touch n go lagi.
    Setiap liter minyak yang diisi, ada subsidi.
    Setiap gram gula yang dihirup, ada subsidi.
    Setiap kW tenaga elektrik, ada tanggungan kerajaan.
    Dan mereka masih mempertikaikan duit cukai mereka.
    Dan mereka marah dengan 500 ringgit yang diagihkan kepada sebahagian yang lain yang sekadar merasa tempias subsidi-subsidi.

    In my opinion, subsidy is a dilemma of the authority. Subsidy also makes us Malaysian takes things for granted. We waste more than save.
    In the UK, there is no such thing as subsidy. They have gst, high income tax bracket for high income tax earners. No subsidy on sugar, petrol, electricity, gas, water and other basic necessities. If you use more, you will pay more! So keep this in mind!

    Of all the things subsidized by the government, sugar should not be under it. I may offended some people but it is high time this item is out from the subsidy list. It should be taken out from the subsidy list not because many Malaysians are diabetic but it is because this item is not a must buy item when you shop for your weekly groceries. Monthly yes, but not weekly. For my household, I only buy sugar when I have the urge of making chocolate chip cookies! For cooking, I only use brown sugar whereby only 1 small packet per 3 months. When you make a milo drink, there is no need for sugar, since milo is already sweet. When you make tea, put only 1 teaspoon of sugar. Lesser the better. Take green tea instead of the conventional tea. It’s good for health. When cooking, just a pinch of sugar will do. Yes, it is painful for the ‘makcik jual kueh’. But this is a good lesson for us Malaysian not to over indulge on food.

    RM500 is a big money for the less fortunate. For some people, it might be more than their monthly income. I am grateful that we have a chance to make this happen for the less fortunate. RM500 is a great blessings for the lower income earner. I have read in the newspaper, a family of 5 kids where all of them are schooling, the parents are able to buy 1 pair of new school uniforms, school shoes and bags. What a joy on these kids faces! We should not envy them. Instead we should be grateful because we are able to provide for our family despite of not getting this RM500 money. We should also be thankful, at least these less fortunate families have a chance to go on a family outing for shopping which we take this for granted. I hope that I am not wrong to say that most of the RM500 receivers are Malay!

    ReplyDelete
  2. In my opinion, Malaysian are generous people. We have the penchant for food. We over spend on shopping. You can see it from the shopping trolleys which are stuffed with so many items. Some families pushes more than 1 cart when they go out to buy groceries. We also love to show off that we have loads of money. We show it off with beautiful shoes, handbags, ‘tudungs’, gadgets etc. Our wastage also goes in the form of utility bills. When the shops are doing sale carnival, we tend to buy more things than we need. Once I happen to be at Family Store during a sale. The shop is selling 1 Dynamo for RM17.99 but only 3 Daynamo per receipt. The Chinese family in front of me (consist of 4 people) bought 12 Daynamo in 4 receipts! So we had to wait in the line just to get the cashier to issue 4 receipts. A pain in the ass! I felt like asking them, are they having a ‘Kedai Dobi’, but I doubt it since no ‘Kedai Dobi’ will use Dynamo!

    After 2 trips to the land of the rising sun (I’m saving money for more trips!), now I understand why Tun Mahathir introduce ‘Dasar Pandang Ke Timur’ when he was in reign. I am not a fan of politician, but he definitely proof a point there!

    Things that we can learn from Japanese:
    1. Respect. The young ones respect the elders, the elders respect the young ones.
    2. Not friendly but helpful. You do not want a chatterbox sits beside you in a train, but you definitely need a hand when you are lost.
    3. Simple life. No over indulge. No wastage. They only buy food they need. You will not see them shopping with loads of items in the trolley.
    4. Structural. Everything is easy to understand, although you don’t know Japanese.
    5. Cleanliness. They have allotted bins for recycle and non-recycle items. They bring back the rubbish if there are no rubbish bin around. Rubbish can only be seen at tourist centric areas. At McDonalds, the customers will clean their own table after meal. There is only 1 McDonalds employee to wipe the table with disinfectant.
    6. Conserve the energy. The light in the room/toilet is turn on, only when there are people around. They improvise the house so that they can use natural resources eg sunlight to brighten up their room. They bring their own bag for shopping. If they forget to bring it, they will use boxes to put the shopping items.
    7. Law abider. For them, there is no such thing as ‘rules are meant to be broken’!

    There are many more, which I think I have forgotten. But kudos for them.

    Thanks & best regards,
    Azliny Norman

    ReplyDelete