Tuesday, December 2, 2014

Anak adalah harta ibu dan bapa

Saya bangun pagi Ahad itu dah menuju ke bilik air. Pintu belakang yang terbuka menampakkan saya langit pagi yang sudah hanpir cerah. Saya terus berpatah balik mengejutkan anak lelaki saya untuk bangun menunaikan solat Subuh.
Sewaktu Syakirin di dalam bilik air, saya berdiri menunggu di hujung meja makan, menghadap pintu keluar.
Tiba-tiba saya dipeluk dan dicium dari tepi. Saya menoleh ke kanan.
Ibu mertua saya.
Dia mencium saya berkali kali sambil memeluk saya. Matanya mengalir air mata.
Dengan darjah kehairanan tertinggi, saya bertanya, "Mak ni kenapa?", dengan nada macam "Eh, harimau ke tu?" apabila terlihat harimau terbang mengejar burung di langit. Ya, itu memang sesuatu yang 0.000001 peratus kebarangkalian akan berlaku kerana hubungan saya dengan mertua agak jarak.

Ibu mertua saya bercakap sambil teresak-esak. Saya tidak berapa faham apa yang diperkatakannya.. sedikit sebanyak, dia berkata (kalau saya tidak silap lah!) , "Jagalah anak elok elok... aji ni baguih... jaga anak tu ... esok dia jaga kita balik ... depa-depa tu dulu bukan mak tak jaga.... tapi tengoklah.. nak mangkit pagi pun payah.... jagalah solat anak... syakirin tu ada harapan esok besaq dia jaga mak ayah dia..."

Okay, sebenarnya panjang dia bercakap. Tapi saya tidak berapa faham dan tidak berapa memberi perhatian. Apabila Syakirin keluar dari bilik air, saya terus berlalu ke bilik air.


2 comments: