Tuesday, December 23, 2014

Tawaran Ke Sekolah Asrama

Pada zaman saya dahulu, tiada UPSR ketika tahun enam persekolahan.
Tetapi, kami mengambil Ujian Penilaian Darjah Lima, semestinya ketika dalam darjah 5 :) .
Lima mata pelajaran, Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik dan satu lagi matapelajaran yang saya sudah terlupakan. Kalau tidak silap,  Sejarah.

Bila naik darjah enam, sudah tahu keputusan Perperiksaan darjah lima. Tapi tetap juga meneruskan pembelajaran dalam darjah enam seperti biasa.
Di minggu minggu akhir persekolahan darjah enam, kami yang cemerlang dalam Peperiksaan Penilaian akan mendapat surat tawaran ke sekolah berasrama penuh.
Dalam sekolah saya itu, yang saya ingat lagi:
1) saya mendapat tawaran ke Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jitra
2) Saiful ke Sekolah Menengah Sains Teluk Intan
3) Abdullah Hisyam ke mana ye? (tadi kata ingat.... lupa juga rupanya)
4) Animesh ke Sekolah Menengah Sains Selangor
5) Norhalawiah Abdul Rahman Shah ke Sekolah Perempuan Taaiyah, Tambun

Surat tawaran diserahkan oleh pengetua, Cikgu Meor Adam, di bilik pengetua. Tanpa kehadiran ibu bapa atau nenek.
Jadi, sewaktu cuti sekolah itulah bapa saya sibuk menyediakan barang barang keperluan seperti yang tercatat dalam surat tawaran itu.
Ini termasuk juga keperluan membuat pemeriksaan kesihatan. Ingat lagi, saya dan Saiful, bersama-sama bapa saya, menaiki bas ke Hospital Taiping untuk membuat pemeriksaan itu. Saya juga ingat lagi Saiful menangis ketika kakak misi mengambil darahnya sepenuh picagari. Skirt yang saya pakai sewaktu ke hospital itu masih saya simpan sampai sekarang sebagai mengingati usaha bapa saya. (Sesiapa yang mengenali saya, pasti tahu saya memang sentimental).

*

Sekarang zaman saya menjadi ibu kepada anak saya yang mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh.
Jauh berbeza cara dulu dengan sekarang.
1) Permohonan perlu dibuat jika mahu memasuki SBP (sekolah berasrama penuh). Zaman kami dulu, "mendapat tawaran ke SPB". Zaman sekarang, lebih sesuai dipanggil "permohonan memasuki SPB telah diterima". Zaman Perperiksaan Penilian Darjah Lima dulu, bukanlah zaman bermegah-megah dengan keputusan 5A seperti sekarang ini. Dulu, pelajar 5A boleh dikira dengan jari, kadang kadang untuk satu sekolah jari sebelah tangan pun belum digunakan sepenuhnya untuk mengira, sebab sikit sangat. Sekarang, dengan jumpah 5A yang tidak terbilang dek biji-biji sempoa, pihak kerajaan dan majlis agama negeri telah membina lebih banyak sekolah sekolah berasrama untuk pelajar pelajar 5A UPSR. Jadi, terpaksalah ibu-bapa memohon sendiri. Memohon di atas talian (online).

2) Pilih sekolah mana untuk sambung belajar. Banyak sangat sekolah, dan dimana-mana saja agaknya. pilihlah ikut kesesuaian tempat, aliran, nak sekolah lelaki atau perempuan sahaja, atau pilihlah sekolah yang boleh membanggakan mak bapak kalau diterima masuk, contohnya TKC atau MCKK.. hahahah... maaf, tapi itulah kenyataannya.(saya ada terbaca keluhan seorang budak sebaya anak saya yang menangis nangis dan tidak dapat tidur malam kerana gagal mendapat 5A dan punah harapan untuk ke sekolah idamannya sejak darjah 4 lagi, iaitu TKC). wadefekkk...

3) Selepas memohon, berjalanlah pemilihan agaknya. Maka, ada pelajar yang dipanggil temuduga oleh pihak sekolah. panggilan temuduga pun melalui SMS!! :).

4) Akhirnya, hari keputusan permohonan pun keluar. juga di atas talian (online). SMS pun dapat juga. Ada pilihan untuk terima atau tolak. Kalau pilih untuk terima, akan keluar surat tawaran, dan juga 'buku 20 mukasurat' yang perlu dicetak sendiri dan dibawa sewaktu pendaftaran sekolah. Buku tawaran 20 mukasurat itu lengkap mengandungi senarai keperluan untuk ke asrama.

Nak masuk SBP tingkatan 1 pun macam-macam langkahnya. Cerita ini hanya mengenai SBP sahaja, belum lagi tentang SMKA, MRSM dan sekolah kawalan. Semuanya juga melalui atas talian dan SMS. Ibu bapa yang lebih pening membuat pilihan kerana terlalu banyak pilihan. Sekarang pun semakin ramai berebut memasuki MRSM kerana menawarkan sijil IGCSE. Macam O Level okkayyy..

Semoga anak-anak lepasan UPSR berjaya. Tidak kisahlah di mana pun anda sambung belajar, kerana setiap ibu bapa ada sebab tersendiri kenapa perlu atau tidak perlu memohon untuk memasuki sekolah berasrama penuh.

1 comment:

  1. Matapelajaran Peperiksaan Penilaian Darjah 5 - Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains, Sejarah + Geografi
    Sejarah + Geografi dikira 1 .. so 1/2 Sejarah + 1/2 Geografi

    Begitulah kisahnya ... :D

    Tahniah syakirin dgn omak n ayahnya ..

    ReplyDelete