Sunday, January 19, 2014

Kenapa Kita Berbohong?

Berapa kali anda sudah berbohong hari ini? Minggu ini? Sepanjang hidup anda?

Minggu lepas saya terdengar di radio perbincangan mengenai “bohong sunat” atau compulsive liar.
Wujudkah sebenarnya bohong sunat ini? Dan bilakah kita disunatkan berbohong?

Saya menonton filem The Outrage. Sebuah filem Thailand. Saya tercari-cari tontonan di pagi Juma
at. Melintas di saluran Citra dan ternampak filem yang baru hendak bermula. The Outrage. Info mengenainya “Kisah pembunuhan misteri melalui penceritaan oleh 3 orang saksi, seorang sami, seorang tukang kayu dan pengjaga mayat”. “Boleh lah.” Kata saya PADA WAKTU ITU.

Selesai menonton… terkagum saya dengan keseluruhan cerita itu, terutama kata-katanya yang mencetuskan otak untuk berfikir. Sinematografi? Tengok sendiri untuk mengaguminya!

Ianya suatu kisah zaman dahulu. Zaman mahkamah di bawah pokok. Zaman tiada forensic atau anjing pengesan. Zaman yang hanya 1% penduduk bersikap skeptikal.
Sebujur mayat ditemui di dalam hutan oleh seorang tukang kayu. Perbicaraan mahkamah bawah pokok mendengarkan testimoni dari tiga saksi utama, Si Penyamun Hutan yang terkenal, isteri si mati, dan si mati – seorang Pahlawan aristocrat.

Testimoni 1.
Oleh Si Penyamun Hutan.


Penyamun hutan ini memang terkenal dengan kejahatannya. Dalam perbicaraan itu, si Penyamun Hutan berkata, “Bukan dia yang membunuh. Tetapi tiada beza dia membunuh Pahlawan Aristokrat itu atau tidak kerana mereka semua memang mahu menyaksikan dia menerima hukuman mati.”
Lalu dia pun bercerita…
Si Penyamun Hutan menyalahkan sang angin kerana tiupan lembut angin telah menyelak langsir tandu membuatkan dia terpandang lalu mengingini Si Isteri jelita di dalam tandu itu. Dia Berjaya memperdaya suami itu, Si Pahlawan Aristokrat yang sombong, ke dalam hutan, pengsan dah diikat pada pokok. Si Penyamun Hutan kembali ke kafilah dan membunuh sekelian pengiring kafilah dan membawa Si Isteri ke tempat suaminya. Di hadapan suaminya Si Pahlawan Aristokrat, Si Penyamun Hutan merogol Si Isteri.
Selepas itu, Si Isteri menangis sewaktu Si Penyamun Hutan mahu beredar.
“Aku kehilangan maruah di hadapan dua lelaki. Kau mesti berlawan pedang dengan suamiku. Aku berjanji, Kalau kau menang, aku akan mengikutmu”
Si Penyamun Hutan tidak bersetuju kerana tahu dia bukanlah bandingan Si Pahlawan Aristokrat kerana sudah tentu pahlawan berlatih pedang bertahun-tahun lamanya, tetapi akhirnya dia melepaskan ikatan dan berlawan pedang. Dia menang setelah Berjaya membunuh pahlawan itu.


Testimoni 2.
Oleh Si Isteri

Ibunya sangat berbangga mempunyai anak secantik itu, tetapi lupa darjatnya hang hanya pekerja dapur istana. Sambil teresak-esak, Si Isteri mengaku membunuh suaminya. Sejak kecil dia membantu ibunya di dapur. Sejak kecil dia mengagumi kepahlawanan suaminya. Akhirnya mereka Berjaya disatukan. Dia tidak pernah mengimpikan lelaki lain. Tetapi dia merasa sangat hampa kerana selepas dirogol, suaminya seakan membencinya, malah Si Suami menyuruhnya membunuh diri sahaja. Sebab itu dia membunuh suaminya di situ.

Testimoni 3.
Oleh Si Pahlawan Aristokrat.
Seorang bomoh yang bisa berhubung dengan dunia mati, bercakap bagi pihak si mati. Selepas kejadian rogol, Si Pahlawan Aristokrat merasa sangat sedih kerana Si Penyamun Hutan dan Si Siteri masih bercumbuan. Si Isteri menyuruh Si Penyamun Hutan membunuh suaminya, tetapi tidak dipersetujui. Si Isteri pun lari selepas menghina Si Penyamun Hutan dan Si Pahlawan Aristokrat, suaminya.
Selepas perempuan itu pergi, Si PenyamunHutan melepaskan ikatan dan meninggalkan pahlawan sendiri.
Si Pahlawan Aristokrat masih terpaku duduk di dahan tempat dia diikat. Dia tidak terkata apa-apa melihat kecurangan isterinya di depan mata. Atas kemurungan itu, dia membunuh diri. Dia menikam diri dengan pedangnya sendiri..

Nah….. maka siapa yang membunuh sebenarnya?
Si Penyamun berbohong kerana dia mahu mati dengan Bangganya kerana dapat mengalahkan Si Pahlawan Aristokrat dalam lawan pedang.
Si Isteri berbohong kerana dia memang bencikan suaminya yang masih meletakkan tarafnya seperti pekerja dapur.
Si Pahlawan Aristokrat berbohong kerana dia malu mengaku yang dia takut berlawan pedang.



Akhirnya, Si Tukang Kayu membuka mulut.
Dia berada di situ sepanjang pertikaian hingga terbunuhnya pahlawan itu. Bersembunyi di balik semak.
Usai perkosaan itu, memang Si Isteri terus bercumbu dengan Si Penyamun Hutan dan melihat sinis suaminya. Dia menyuruh dua lelaki itu berlawan pedang untuk memenangi dirinya. Si Suami menolak atas alasan dia tidak ingin berlawan dengan penyangak. Si pahlawan menuduh isterinya sengaja menggodanya untuk hidup senang. Si Isteri membuka aib suaminya dengan mengatakan suaminya hanya berani di dalam istana, tetapi menggigil ke medan perang. Akhirnya kedua dua lelaki itu bertarung dalam pertarungan yang keanak-anakan kerana masing masing tidak pandai bermain pedang. Pedang pahlawan tercampak. Pergaduhan diteruskan. Sewaktu pahlawan mahu melarikan diri kerana ketakutan, dia terjatuh dan tertusuk pedangnya sendiri.
Si Penyamun Hutan cabut lari.
Si Tukang Kayu yang Nampak mayat itu, terus berlari mendapatkan polis dan membuat laporan.

Satu perkara yang tidak diceritakan oleh Si Tukang Kayu ialah….. bagaimana mayat yang dijumpai itu tidak bersama-sama senjata yang menikam.



Kisah kisah diatas diceritakan semula di dalam terowong tinggal (sewaktu berteduh dari rebut) bersama-sama Sami dan seorang pengurus mayat. Sami berkelana mengajar ajaran dharma. Pengurus mayat yang menjadikan terowong tinggal itu rumahnya, penuh dengan kata-kata sinis san falsafah.

Setelah rebut teduh, ternampak seorang bayi ditinggalkan. Si Tukang Kayu memohon untuk menjaga bayi itu. Dia mempunyai enam anak di rumah, yang serba kekurangan dan hari hari kelaparan. Pedang Si Pahlawan Aristokrat itu ditarik dari tubuh pahlawan yang sedang nazak itu, dijual dan duitnya digunakan untuk anak-anak itu menyambung hidup.

Si Sami yang sekian lama berkelana membawakan ajaran dharma, merasa keliru. Dia baru menerima kelahiran adik dan pada masa yang sama kematian ibu. Sekian lama dia mengajar dharma, sebenarnya kehidupan sebenar memberikan pandangan berbeza padanya.


Saya juga baru tahu yang filem ini adaptasi dari sebuah filem Jepun tahun 50-an, oleh seorang pengarah terkenal http://en.wikipedia.org/wiki/Akira_Kurosawa Akira Kurosawa.

Gambar-gambar dari : http://thaifilmjournal.blogspot.com/2011/09/review-u-mong-pa-mueang-outrage.html

No comments:

Post a Comment