Tuesday, May 14, 2013

Balasan budi bukan semestinya dari orang yang kita tolong

tabung haji.

Pernahkah anda rasa bagai selalu dipermudahkan dalam urusan harian? Pernahkan anda berpendapat "eh, ye ke, masa aku pergi situ, tak kena macam tu pun!" atau "nasib kau tak baik kot, perempuan tu tengah datang bulan".



Ada kata-kata nasihat, "Jika kita memudahkan urusan orang lain, Allah akan memudahkan urusan kita". Saya juga pernah terbaca di facebook Puan Ainon Mohd dari PTS, yang Nabi Muhammad s.a.w tidak mengucapkan "Terima Kasih", sebaliknya "JazakAllah". (Walaubagaimanapun, saya tetap mengucapkan kata-kata "Terima Kasih" dalam keadaan yang membolehkan.- degil la ko ni. Bukan degil sebenarnya. Situasi yang sama bila kita terbersin. Omputih atau nak jadi omputih akan menyebut "Excuse me". Orang muslim kena sebut "Alhamdulillah". Saya sebut kedua-duanya. Alhamdulillah, syukur sebab umur dipanjangkan lagi setelah bafas disekat seketika. Excuse Me, atau, mohon maaf, kerana secara semulajadi menyebarkan rembesan rongga hidung, disamping menarik pendengaran umum).



Suatu hari, saya ke Lembaga Tabung Haji. Saya bersama suami dan anak-anak. Sewaktu di prkarangan bangunan, seorang wanita tua menuruni tangga, lantas botol airnya terjatuh, bergolek agak jauh tempat kejadian. Saya mengutip botol air itu dan memulangkan kepada wanita tua itu.
Sampai di Lembaga Tabung Haji, saya dapati pelanggan agak ramai. Hari itu saya dan suami bercuti, jadi tiada apa yang kami kejarkan pun. Saya mengambil nombor giliran, dan jarak dengan nombor sekarang ialah 45 orang. (???? ini musim haji atau musim orang pergi Lembaga Tabung Haji?). Walaupun ramai pelanggan, ada kerusi kosong kerana ramai yang berdiri di luar premis, ambik angin agaknya. Tiba-tiba, seorang wanita di depan saya menyerahkan nombor gilirannya kepada saya. "Ambillah nombor ni, kami terambil dua nombor tadi". Suami wanita itu sedang dilayan dikaunter. Dan nombor saya dipanggil kemudiannya.



Anak saya bertanya, "mama kenal orang tu ke?"

"manalah mama kenal dia"

"abis, kenapa dia bagi nombor tu kat mama?"

"entahlah, sebab kita tolong orang kat luar tadi tu agaknya. Kalau kita tolong orang, Allah akan tolong kita pulak"



Terfikir juga saya, sepanjang penantian wanita itu di kerusi, akhirnya dia menghulurkan slip nombor (yang dia terlebih ambil itu) kepada saya. JazakAllahulkhairun.

Sebenarnya kami selalu terfikirkan yang laluan kami selalu dipermudahkan kalau kami membawa anak kami Tantapik. Memang anak yang kurang, sentiasa disayangi tuhan.









Aji

No comments:

Post a Comment