Wednesday, December 25, 2013

Jangan cepat sebut BODO ...

I. SEUNGKAP PERINGATAN
Saya menonton filem “Clash Of The Titans” di televisyen bersama anak saya.
Ketika itu babak kalajengking gergasi sedang bertarung hebat dengan sekumpulan titan-titan.
Pada ketika sang kalajengking menerkam ke tanah, dia merempuh tiang tiang gadang hingga roboh berkecai.
Saya katakan kepada anak saya, “Awat scorpion tu BODO sangat, pi langgaq tiang tiang besaq gajah tu, chehhh!!!..” (kenapa kalajengking itu BODOH sangat hingga melanggar tiang tiang yang besar itu?)
Anak saya menjawab : “scorpion short sighted la, mama” (kalajengking mempunyai jarak perlihatan yang pendek lah, mama)
Saya terdiam dan malu sendiri.
Jangan cepat melatah dan mengutuk kalau kurang ilmu pengetahuan.

II. SEBUAH ANALOGI :
Kilang ada masalah parkir.
Tapi kilang takde duit nak buat tempat parkir bertingkat.
Ada kompeni construction offer buat building parking bertingkat.
Kilang panggil wakil wakil pekerja untuk bermesyuarat. Perjanjian:
1) Kos ditanggung kompeni conctrustion 100%
2) Pengguna dikenakan cas parking 50sen sehari.
3) Cas parking akan meningkat setiap 2 tahun dengan mengambil kira kadar inflasi
4) Kos penyelenggaraan ditanggung kompeni construction. (lampu, kebersihan, security, empty space indicator)
Bangunan parking pun siap.
Pengguna kereta bayar parkir.
Selesai masalah parkir.
Kos berkerja bertambah 50sen sehari x 5 hari x 49 minggu (mengambil kira cuti)
Yang naik bas, tiada perubahan. Masih percuma.
Yang pangkat besar, tiada perubahan. Masih percuma sebab parkir di kawasan khas.

Selepas 2 tahun.
Cas parkir dinaikkan kepada 65sen, bersamaan 30%.
Untuk menjaga kebajikan perkerja berkereta, kilang menampung kos kenaikan 30% tersebut.
Pekerja berkereta masih membayar 50sen. Selebihnya ditanggung kilang.
Kilang menukar kompeni pencuci dgn memilih kompeni yang lebih murah supaya wang dapat disalurkan kepada tampungan parkir.
Kos hidup perkerja tidak berubah, tetapi tandas menurun kadar kabersihan. Pekerja tidak selesa.
Pekerja pejabat meminta supaya tandas eksekutif lebih kerap dibersihkan.

Selepas 2 tahun.
Cas parkir dinaikkan kepada 80sen, bersamaan 30%. Tetapi bersamaan dengan 70% dari kadar 50sen yang asal.
Untuk menjaga kebajikan pekerja, kilang menampung kos kenaikan itu lagi.
Kilang menukar kontrak penyedia makanan di kafe.
Makanan kurang kuantiti. Makanan kurang kualiti.
Kos hidup pekerja tidak berubah. Tetapi hati tidak gembira.
Yang berkereta boleh keluar waktu rehat mencari makanan.
Yang tidak berkereta terpaksa akur dengan apa yang disediakan di kafe.
Lepas makan makanan tak berhasiat, sakit perut, pergi toilet, toilet kotor.
Tapi… tiada pilihan lain.

Selepas 2 tahun.
Cas parkir dinaikkan kepada 100, bersamaan 30%. Tetapi bersamaaan dengan 100% dari kadar 50sen yang asal.
Kilang tidak boleh lagi menampung kos parkir yang hanya dinikmati sebahagian kecil pekerja kilang. Ratio 1:4.
Kilang berhasrat menaikkan cas parkir supaya duit buleh disalurkan ke tempat lain, atau menambah kebajikan yang boleh dinikmati oleh segenap pekerja kilang.
Kadar baru cas parkir ialah 60sen. Naik 20%. Kilang masih menampung kadar 40sen bagi setiap kereta untuk sehari.
Pekerja kilang tidak berpuas hati. Katanya, ‘cas parkir di xyratex hanya 30 sen’. ‘samsung tidak mengenakan cas parkir’
Eksekutif atasan membantah, konon prihatin dengan kemaslahatan orang lain. ‘kesian kepada operator yang memandu, 20sen kepada kami mungkin sedikit, tetapi untuk yang kurang mampu, banyak benda mereka buleh dapat dengan 20sen tu’..
Eksekutif bawahan membantah, ‘hmm kena fikir macammana nak kurangkan kos hidup, atau nak cari duit lebih’
Pekerja yang menaikai bas tiada perubahan.
Pekerja pangkat besar yang sudah ada tempat parkir percuma sendiri – tiada komen.
Wakil pekerja yang turut sama bermesyuarat mempersetujui pembinaan bangunan baru dan perjanjian kadar cas parkir – barangkali sudah berhenti kerja dan duduk diam dari jauh. Biar saja mereka menyalahkan pihak pengurusan kilang secara umum.
Pihak kilang menganjurkan dialog untuk menerangkan kepada pekerja tentang rasional kenaikan kos parkir.
Dialog sejam yang penuh penerangan, diakhiri dengan “Kalau tak suka kerja kilang ni, boleh pindah kilang lain”.
Perkerja sangat teruja mendengar kata-kata itu dan menambil serius mengenainya hinggakan apa yang diterangkan sejak sejam yang lalu terus masuk longkang.
Tatkala pekerja yang tidak menghadiri dialog bertanya intipati dialog, jawapannya hanyalah “oo… boss kata, Kalau hang tak suka bayaq parkir, pi kerja kat kilang lain yang tak payah bayaq parkir”. “dia tak cakap ke kenapa naik?”. “entah, dia punya suka dia nak naikkan, ni kilang dia”


Dengan kenaikan kadar menjelang tahun baru ini, membuatkan saya terfikir sejenak…
Adakah selama ini, golongan atasan di Negara ini yang sebenarnya lebih banyak menerima ‘bantuan’ kerajaan berbanding golongan bawahan.
Setiap sen tol yang dibayar, ada subsidi. Dan mereka masih layak menerima rebat touch n go lagi.
Setiap liter minyak yang diisi, ada subsidi.
Setiap gram gula yang dihirup, ada subsidi.
Dan mereka masih mempertikaikan duit cukai mereka.
Dan mereka marah dengan 500 ringgit yang diagihkan kepada sebahagian yang lain yang sekadar merasa tempias subsidi-subsidi.

Bukanlah ini bermakna saya menyokong kenaikan kos sara hidup.

Wednesday, December 18, 2013

Kemalangan Kereta

Kata orang tua-tua, kalau keluar rumah tertinggal sesuatu, jangan berpatah balik.

Pagi semalam, saya keluar rumah seperti biasa. Kurang 300 meter meninggalkan pagar rumah, anak saya berkata, “mama, botol Manda tertinggal”. Saya tidaklah berpatah balik membuat pusingan U, tetapi meneruskan perjalanan melalui jalan pusingan kembali ke rumah (ya, ada jalan keliling di rumah saya).
Di satu selekoh saya ternampak kereta meluru laju. Saya tidaklah panik. Saya kenal, itu kereta jiran sebelah rumah saya. dia memang selalu memandu begitu, dan saya sudah dapat agak yang dia akan makan jalan, seperti yang selalu dia lakukan. Saya sengaja tidak mengelak, kerana, jika saya mengelak, saya akan melanggar tiang, pagar besi hitam-putih, dan mungkin masuk longkang pula. Saya anggar kerosakannya banyak di pihak saya, dan jika saya mengelak dan keretanya selamat, siapa pula hendak menanggung kerugian kereta saya. maka, saya hanya tekan brek. (saya rasa waktu seperti terhenti ketika itu sehinggakan saya sempat berfikir membuat analisa baik-buruk tindakan saya itu). Akhirnya…. BUMPPPP…

Saya rasa macam hentaman itu kuat, kerana nampak seperti serpihan serpihan kaca, plastic, akrilic, air, batang wiper dan steering berterbangan di udara menjangkau ketinggian 5 meter berserta efek bunyi gabungan 4 halilintar. Saya juga ternampak-nampak kereta yang melanggar saya itu berpusing pusing lawan arah jam, lalu pokok pun tercabut akarnya dan berlari-lari anak menghempap kereta itu… oh tidak.. itu cuma harapan saya saja…

"den dah hagak dah, suatu hari nanti akan 'accident' jugak dio ni kek selekoh ni"

Saya dan anak-anak dalam keadaan baik. Amanda tidak terhantuk, Syakirin tersembam ke head-rest saya dan pening 5 saat. Syafik yang masih lalok bangun tidur… tidak sedar apa-apa. Saya juga tiada apa-apa trauma seolah-olah cukup bersedia, macam bersedia nak mulakan perjalanan menaiki roller-coaster di USS. Kami dan pemandu kereta itu tetap duduk di dalam keadaan masing masing untuk tiga minit sebelum sama-sama melangkah keluar kereta. Saya Nampak asap di dalam keretanya.
“Kita sudah sama-sama langgar lah…”
“oh ye ke, awak makan jalan”
“saya rushing. Saya tertingal wallet. Saya sudah keluar tadi, nak isi minyak, sampai stesen minyak.. alamak.. wallet takde, saya pun patah baliklah nak ambil wallet saya. Saya rushing sebab saya ada meeting pagi ni.. tiba tiba ada kereta awak pula. Awak pun sudah keluar tadi kan, patah balik juga..”
“ya…”. malas la nak cerita perihal dari mula saya bangun pagi pulak. Dalam tivi - “you have the right to remain silent bla bla bla bla”

Kebetulan suami belum pergi kerja, saya panggil dia datang tengok. Teruk juga keadaan kereta Honda City itu. Citra saya kelihatan macam ok saja.

Dipendekkan cerita, kami ke Balai Polis Trafik di Seremban 2 untuk membuat laporan.
1) Nak ambil nombor giliran, mesin nombor giliran rosak.
2) Pegawai di kaunter menyuruh saya mengisi boring laporan. Sikit saja yang perlu diisikan.
3) Kemudian diserahkan kepada pegawai itu. Pegawai itu akan memasukkan semula ke dalam system di komputernya. Lama juga dia klik sana sini dan taip itu ini. Sambil itu, dia juga memberi perhatian kepada siaran televisyen. Saya patut cadangkan, skrin televisyen itu patut hanya mengadap pelanggan, bukan pegawai bertugas.
4) Kemudian ada sorang wanita yang tidak berpakaian polis, keluar dari dalam dan bercakap dengan nada yang kuat “Ni dah takde pelanggan ni, jom la pergi minum! Aku ajak pergi minum dari tadi tak gerak gerak!”. Mak oiii…. Kut ye pun nak ajak minum, tak payah la depan-depan pelanggan. Masa itu, selain saya ada seorang lagi sedang membuat laporan di kaunter sebelah.
5) Selepas wanita itu berlalu, pegawai yang melayan saya sempat pula berbincang tentang makanan dan minuman di kantin dengan pegawai kaunter sebelah.
6) Akhirnya apa yang ditaip tadi pun siap. Pegawai itu menyuruh saya memeriksa kemasukan data tersebut. Sambil itu, dia mengambil telefon bimbitnya…. “kak Norli ada? (bukan nama sebenar)… oo, takde, nak tanya, kek yang dia buat tu ada yang bulat besar tak. Sebab hari tu akak order yang kecik kecik cupcake tu. Kalau ada yang bulat besar nak satu. ….. dia takde ye… takpe lah ye…”. ???? - kak, akak taknak order tart nenas atau tart keju dari saya ke kak? – dalam hati saja…
7) Selepas saya pastikan data itu, Pegawai tersebut menelefon seseorang. “Sjn Yahya… (meminta sambungan ke sjn Yahya)… Jan, ni ada satu kemalangan pagi tadi. Tapi baru satu pihak buat laporan….. baru pagi tadi, pukul 8, kira masih baru lah….di Lavender Heights… kerete kereta…. Ye, baru satu pihak buat laporan…tiada kematian…. Cedera pun tiada… Ooo… bukan Sjn Yahya ke ni?... patutla lain aje suara…. Ooo… mintak maaf la ye Jan he he he…”. Dia meletak telefon. “orang mintak Sjn Yahya Trafik, di baginya Sjn Yahya Jenayah”. Aduii… akak…. Saya rasa dah stress la duduk depan akak lama-lama ni kak… saya nak tengok tivi saya kena toleh belakang 125darjah pulak.
8) Pegawai itu mencetak laporan saya. Saya perlu menurunkan tandatangan saya. “Dik, Pegawai Penyiasat ni, Sjn Yahya, keluar. Nanti kena jumpa dia. tunggu dalam 20 minit macam tu. boleh la nak pergi minum dulu ke, nanti datang balik jumpa dia”

Perniagaan yang paling strategik berkekatan balai polis bukanlah kedai alattulis, cenderahati, kedai besi atau kedai kunci, tetapi kedai makan. Kami pun terpaksa makan sebab kedai lain belum buka. Kalau ada kedai haiwan peliharaan, boleh juga cucuk-cucuk iguana atau anak arnab sebagai mengisi masa lapang.

Saya pun dapatlah berjumpa dengan Sjn Yahya itu. Semasa saya ke biliknya, rakan setugasnya sedang menutup lubang di dinding bagi mengelakkan laluan tikus. Sjn Yahya pun menyoal selidik saya. Dia bertanyakan beberapa soalan kepada saya. Tetapi saya lihat dia menaip panjang. Saya pun memanjangkan leher saya menjeguk skrin komputernya. Ooh.. rupanya dia menulis soalan dan juga jawapan. Contohnya begini:
“S; CUACA KETIKA ITU?
J; BAIK
S; ADAKAH GARISAN PUTIH JALAN?
J; SUDAH KABUR TIDAK JELAS”

“Encik Sjn, kenapa tak buat senarai soalan berserta pilihan jawapan saja. Buat ‘checklist’, tinggal nak tanda jawapan saja. Macam soalan pertama ni kan, ‘Apakah keadaan cuaca ketika itu’, pilihan jawapan tu boleh lah letak ‘baik’, ‘hujan lebat’, ‘jerebu’, ’angin bertiup dari arah barat daya’ , senang nak jawab, tinggal tick tick saja”.
“tak apa… tak payah. lain orang lain la soalan saya tanya. Sebenarnya boleh nak ‘copyright’ (maksud Sjn tu ialah copy-paste) dari tempat lain ni kan, tinggal tukar jawapan saja, tapi tak apa.”
“oh… saya Cuma kesian tengok Sjn asyik pandang lubang tikus di dinding tu semasa fikirkan soalan nak tanya kepada saya”
“takpa takpa…” Sjn tu jawab laju-laju. Saya undurkan sikit kerusi ke belakang dalam jarak yang agak-agak tak tercapai tapak tangan dia kalau nak bagi penyepak.

Akhirnya siaplah laporan itu. Sjn menyuruh saya mencetak gambar kemalangan di atas kertas sebagai bahan bukti.

Selebihnya, urusan bengkel di antara suami saya dan wakil bengkel. Saya duduk rumah seterika baju dan sambung Sudoku.